Hoe het zo gekomen is...

Soms vraag je je wel eens af "hoe is het toch zo gekomen?"

Het was een druilerige zondag, ergens in Maart 2012. We waren aan het klussen aan onze Zalmschouw "Aeolus" (welke nu overigens verkocht is) en stonden wat te speculeren over de toekomst.
We hadden bedacht dat we ooit wel eens een grotere boot zouden gaan varen. Wat mag dat dan kosten? Dat hangt af wat de Aeolus opbrengt. Wat willen we dan varen? In ieder geval een zeilende platbodem, met voorkeur voor zeeschouw of grundel van een metertje of 8, met binnenboord diesel. Oja, het moest geen opknapper zijn, we hebben immers al stevig aan de Aeolus geklust.
Uiteindelijk hebben we de Aeolus te koop gezet op Marktplaats en Botentekoop.nl, om eens uit te vinden wat die vandaag de dag waard is.

 

Eerste 2 potentiƫle schepen

Zoals dat dan gaat, ga je toch eens kijken wat er te koop is. Als eerste kwamen we een Hoornse zeeschouw tegen. 8 meter lang, 3 nogwat breed, mooie zeilen en een Mercedes OM nog wat 45PK diesel. Een omgebouwde geklonken visserman, waar dus ook echt mee is gevist op de voormalig Zuiderzee. Dit schip bracht wel wat schilderwerk met zich mee. Daarnaast hadden wij zo onze bedenkingen over de slaap plaatsen. Toch een mooi schip, wellicht als de Aeolus genoeg op brengt en de prijs nog wat daalt...

Vervolgens gingen we kijken bij een Huitema zeeschouw van 9,5 bij 3 meter, redelijke zeilen, renault benzine motor, enig schilderwerk. Zeer laag geprijsd voor dit type schip, en niet bang om een kwast vast te houden gingen wij er op af. Van dichtbij leek het net een kano. De verhoudingen waren niet echt mooi en de kajuit leek net een schoenendoos. Helaas kraakte alle verf van de gangboorden, het dek en kajuitdak onder je voeten. Op het kajuitdak kwam het los, en leek het wel of er een paar klio plamuur onder zat. We zouden er nog even over denken. Als we het zouden kopen zag ik geen andere optie dan 's nachts met een bivakmuts op onherkenbaar naar een werf te varen waar het schip anoniem op de wal kon voor een grondige onderhoudsbeurt en een nieuwe(re) motor, die op diesel draait. Met dit in het achterhoofd en de iets te grote afmetingen besloten we snel om hier nooit meer terug te keren. Oja, we zouden geen opknapper kopen.

 

Friesland / Brabant

De volgende optie bekeek ik alleen. Dit schip, een Huitema zeeschouw van 8 meter bij 3 met sole 25PK diesel en goede zeilen lag in Friesland. Kwam mooi uit, ik ging naar het Jubileumweekend van Prego Zeilzwerven, dat was ongeveer "om de hoek". De intimmering van dit schip was zeer mooi. Klein klusje, 10cm aan het einde van de giek was rot. Verder was er wat roest gecamoufleerd door er een kwast op te laten vallen, en was er een (hoe heet dat ding ookalweer) stang waar de zwaardbout overheen schuift gebroken. Al met al een schip met potentie. Afrekenen en wegvaren. Echter hadden we nog een boot in de verkoop. De zeeschouw lag te koop bij een makelaar, inruil was bespreekbaar. Echter... natuurlijk niet voor de prijs die ik in gedachte had, nog niet eens in de buurt. De lage prijs kwam volgens de makelaar omdat er in Friesland niet zo'n vraag is naar zalmschouwen. Beter zou zijn hem "daar in Brabant" te verkopen. Dordt ligt immers in Brabant (?!). Dus blijven we zelf proberen om de Aeolus te verkopen, en kijken we wel of dit schip nog te koop is als het zo ver is.

 

Buitenkansje

Niet lang na dit alles kwam Ellen met een advertentie van Marktplaats: "zeeschouw". Leuke zeeschouw (Etc etc) helaas door omstandigheden wat achterstalling onderhoud. 8,5 meter bij 3,20 meter, 25PK volvo penta diesel, karakteristiek uiterlijk. lage prijs. Deze direct gebeld, en het eerste het beste weekend gekeken. Het achterstallig onderhoud was duidelijk: Veel roestige plekken, zwaarden goed verwaarloosd, mast en giek kaal en verweerd etc etc. De uitlaat is van RVS en in het staal gelast, waar het lijkt dat er wat elektrolyse heeft opgetreden en er lelijke plekken rond de uitlaat zitten. Wij zagen ons al varen... Dus een 2e keer kijken. Gewapend met een krabber, center-pons, vlakdikte meter, checklist en een overal Inspecteerden we grondig alles wat we konden verzinnen. Rondhouten: goed, grondig schuren en lakken. Zwaarden: Tja... laten restaureren? Luiken: We zien wel. Motor: Hmmm. lastig... (wordt vervolgt) Staal algemeen: Gat naast uitlaat door elektrolyse, verder vooral roest. Diktemeting bodem: tussen de 8 en 9mm. Diktemeting kimmen: tussen de 5 en 5mm. Dan weet je wat je te doen staat, of niet. Gaan we er voor? wel veel werk... En de motor? dat is een gok... Doen? Doen! mooie kans, om niet te laten varen. Of juist wel, het is hoe je het bekijkt. En de Aeolus? Die is in April 2013 naar Duitsland verhuisd.

De financiƫle afhandeling met de verkoper is geregeld, en de boot is omgedoopt van "Anna-Maria" naar "Ostara".
Het klussen is begonnen!

Toch een opknapper.

Wijze spreuk van een oude baas op de werf in Dordt: "koop een boot en werk je dood. Wil je blijven leven? dan moet je je boot weggeven."


Hoe het gaat? Volg het op deze website en Twitter: @zeeschouwostara