Verslagen

Timmer update!

Tja... het laatste berichtje is gedateerd van september, toen de zon nog scheen.

Ondertussen ligt de boot onder de wintertent en heeft er al 2 keer sneeuw gelegen. In de tussentijd hebben we niet stilgezeten en zijn er, ondanks de koude, toch behoorlijke vorderingen geboekt!

2014 10 05 032015 01 04 01Na het slopen hebben we natuurlijk eerst de roestige bende ontroest, schoon gemaakt, in de owatrol gezet, nog eens in de owatrol gezet, in de multimarine primer gezet, nog eens in de multimarine primer gezet, in de bilgeverf gezet en nog eens in de bilgeverf gezet. En toen begon het. Eerste bosje raggels, want ja... er moet toch wat grondhout in. Het eerste stukje hebben we geschroefd... Tijdrovende klus, want dat moet je voorboren in het bovenste latje. Hoe we de handel vastkregen was ook nog even knutselen maar uiteindelijk vrij simpel: Latje op het spant, latje achter het spant, schroefie er door en het zit vast. Het volgende deel was makkelijker: Dat hebben we met de tacker allemaal vast gespijkerd.

2015 01 24 02
Tussendoor hebben we ook de handel nog even winterklaar gemaakt, want de vorst zou naar Dordt komen, hij werd al begin december verwacht. En vorstschade... dat willen we niet. Dus nog even een zaterdagje laatste vorstgevoelige spullen van boord, afsluiters doorblazen, antivries er in, antivries in de motor en plee. We zijn er klaar voor!

2015 02 01 05
In januari was al het raggelwerk klaar. Een ochtendje knutselen met de laatste priegels en elektra dingen en toen.... Isoleren. In een dag was al het zorgvuldig aangebrachte raggelwerk verborgen achter een 11 lagen folie en wat schapenwol. Waar vervolgens in 1 dag weer wat raggels overheen werden gemept om nog een dag later het hele plafond al afgewerkt te hebben. Als je het dan over grote stappen hebt....

Nu wordt het weer echt leuk: Mooi zichtwerk maken. Nog 1 of 2 weekenden klussen om de hele romp af te timmeren en dan gaan we aan de inrichting beginnen. De tekening is al weken niet veranderd, het ziet er naar uit dat we voor onzelf besloten hebben dat de huidige tekening de beste is.

Bekijk alle foto's en het ontwerp voor de inrichting in het fotoalbum!

Gratis af te halen: complete kajuit betimmering!

2014 09 27 04"Gratis af te halen: volledig interieur voor zeeschouw van 8,50m met korte opbouw. Authentiek en compleet, zorgvuldig gedemonteerd. Van een oud vrouwtje geweest, altijd binnen gestaan. Alleen lichte gebruiksschade. Helaas zijn er geen bouwtekeningen beschikbaar."

De afgelopen twee weekenden zijn Ferry en ik bezig geweest met het verwijderen van de oude betimmering in de kajuit. De eerste zaterdag was Ferry naar een bijeenkomst van de VSRP, dus heb ik alvast zo veel mogelijk spullen uit de bankkisten gehaald en in het vooronder gelegd, zodat we zondag samen snel aan de slag konden met het slopen van de betimmering.

2014 09 21 14De volgende dag begon het slopen van de betimmering. Omdat het allemaal gammel was (en omdat toch niet alles vastgekit was), ging dat vrij vlot. Jammer dat men het handig vond om bepaalde dingen vast te schroeven van buiten naar binnen...

Aan het einde van de dag was een groot deel van de oude betimmering veranderd in een hoopje brandhout. Gevonden schatten: een tekening en een gulden.

2014 09 27 03Een week later, op 20 september, reden we met een aanhanger naar de boot om al het hout naar de stort te brengen. De kastjes die nog niet leeg waren, bevatten toch weer verrassend veel spullen. Gelukkig waren die toch aardig snel leeg en konden we de overgebleven betimmering er af halen/slaan/schroeven/trekken/scheuren. Het blijft leuk om dingen te slopen :) EN: eindelijk stahoogte!

Net voor sluitingstijd vertrokken we weer bij de stort. Daarna konden we mooi de aanhanger terug brengen om vervolgens een speciaal pakketje op te halen: Ferry had een giant "laser" besteld om te gebruiken bij de betimmering van de boot. Die konden we die zaterdag nog ophalen, zodat we die zondag meteen konden gebruiken om alvast wat lijnen uit ons ontwerp op de boot te tekenen.

2014 10 07 kajuit ontwerpAfgelopen zondag was het dan eindelijk zo ver: We gingen uitmeten of ons ontwerp voor de nieuwe betimmering inderdaad goed zou uitpakken. Ik had wel een simpel plattegrondje van de boot gemaakt (op schaal en met ruitjes-achtergrond), waar we onze ontwerpen op konden tekenen, maar de praktijk is toch altijd anders.

Alleen nog even stofzuigen, alvast wat roest krabben (waarom je geen zeil direct op de bodem moet leggen), weer stofzuigen en daarna kon Ferry zijn nieuwe speelgoed ... uh ik bedoel gereedschap erbij pakken: de kruislaser.

Oh, maar toen lag de boot te ver voorover, omdat er niets meer in de kajuit stond en de meeste spullen nu in het vooronder gelegd waren... Eerst dus weer zo veel mogelijk spullen van het vooronder naar de kajuit verhuizen, zodat de boot zo veel mogelijk 'waterpas' zou liggen (voor zover een boot dat kan ;) ). Dat de kajuitopbouw aan de voorkant iets schuin staat, dat weten we, maar dankzij de "laser" weten we nu ook dat de scheidingswand daaronder (tussen de kajuit en het vooronder) ook schuin naar binnen staat... Details...

Zoals het er nu uit ziet, past onze ideale inrichting in de kajuit en wordt het straks een prachtig interieur!

Bekijk alle foto's in het fotoalbum.

Dordt in Stoom 2014 - Vlootschouw

VSRP vlagBinnen de VSRP heeft men de zorg dat er "later" niemand meer om zal kijken naar onze ronde en platbodem jachten. Dat zou zonde zijn, dus moet iedereen weten dat deze DD18schepen bijzonder leuk zijn! Hoe doe je dat? Door te laten zien dat je bestaat. Tijdens een vlootschouw bijvoorbeeld. Al snel hadden we 3 schepen die mee wilden varen: Vollenhovense bol "Die Groene Haeringh, Lemsteraak "t Swarte Schaep DD18" en wij natuurlijk. Helaas bleef het bij 3 schepen en nog meer helaas... de bol was niet op tijd klaar van het grote onderhoud en stond tijdens de vlootschouw nog op de wal.

Met onze bemanning spraken we rond 18:00 af bij de haven om in te schepen en rustig naar het Mallegat te varen. En onderweg natuurlijk lekker te eten. De VSRP vlag in de kraanlijn, de pavoiseerlijn langs de verstaging, Dordt in Stoom vlag in het want... Lijnen los en gaan!

We spraken met de bemanning van de DD18 af dat we elkaar wel zouden treffen in het Mallegat, de verzamelplaats voor deelnemende schepen die WEL onder de brug door passen. Er was daar al een hoop volk verzameld die allemaal mee zouden varen in de vlootschouw. De meesten probeerden aan te melden op marifoonkanaal 8, waar de P1 (politieboot) de vlootschouw coördineerde. Daar ontstond een soort radio chaos. Leuk om te horen. Toen wij er tussendoor kwamen stelden de heren voor dat wij ons eskader (de pleziervaart) zouden leiden. Ons eskader bestond uit motorschepen van de zeilvereniging Dordrecht en omstreken, (de ZDO), schepen van de Koninklijke Dordtse roei- en zeilvereniging (KDR&ZV), Oude glorie, Klassieke scherpe jachten, skiffs en de Wherry's. Aangezien wij totaal geen contact hadden gehad met deze schepen, spraken we af om achter het eerste eskader (de historische visserij met onder andere de zalmschouwen) aan te varen.

Daar ontstond de eerste verwarring: Voorop zou de Luxe Motor "Reinwater" varen, met daarachter de zalmschouwen. Echter dacht iemand (wie precies is niet duidelijk) dat de zalmschouwen voorop zouden varen. Gelukkig hadden wij ook een draaiboek en sloten aan achter de zalmschouwen. Om 20:00 begon het "blazen". Alles wat Fans!door stoom of lucht lawaai kon maken deed dat ook. Dus ook onze ietswat overbemeten scheepstoeter.

Vervolgens... Weer verwarring. Op de marifoon: "Reinwater, hier de P1..." "P1, de Reinwater luistert..." P1: "U kunt opstomen richting Groothoofd." Reinwater: "Ik zie niemand voor mij varen." P1: "Dat klopt... U bent het voorste schip". De Reinwater voer voorop, daar achteraan de zalmschouwen en vervolgens wij en vlak achter ons de DD18. Om ons heen voer van alles wat in ons eskader hoorde, maar niet in het draaiboek gelezen had "Van oud naar nieuw en van hout en staal naar kunststof graag." Bij het Groothoofd stond een hoogwerker, met daar in de "speaker" die over alle schepen (of groepen schepen) wat vertelde. Wat een menigte stond er op de kade! Allemaal toekomstig lid van de VSRP en eigenaar van een ronde- of platbodem. Toch?

Toen we het Groothoofd voorbij waren, staken we door richting de Papendrechtse brug om niet midden op de kruising met de Noord te gaan keren. Aan de Zwijndrechtse wal konden we mooi de rest van de vlootschouw bekijken vanaf het water. Wel spannend, want het beroepsmatig druk bevaren water lag nu vol met allemaal bootjes vol toeschouwers. En de beroepsvaart... Die ging natuurlijk gewoon door. Dan zie je maar mooi weer hoe groot en klein prima samen kan, maar ook wat voor een idioten er rondvaren die geen idee hebben hoe dat allemaal zit (tip: Zorg dat je de schipper ziet, dan is de kans groter dat de schipper jou ook ziet).

OverzichtHoewel de naam van het evenement anders doet vermoeden, was er een grote variatie in schepen wat deelnam aan de vlootschouw. Uiteraard voldoende stoomschepen, stoombaggermolen, stoom sleepboten, ex marine stoomvaartuigen en veel meer. Dat werd aangevuld met historische visserij door de Vereniging tot Behoud van de Zalmschouw, historische zeilvrachtvaart zoals een tjalk en een klipperaak. Ook was de historische rivier- en motorvrachtvaart vertegenwoordigd met een luxe motor, een beurtmotor, een steilsteven, een spits, een kempenaar en een Rijnaak. Het lichtschip de Noordhinder was ook van de partij, evenals de stadsgraan elevator uit Rotterdam. Uiteraard kan de hedendaagse vrachtvaart niet ontbreken en waren ook een duwstel, een bilgeboot, een veegboot, Rijkswaterstaat, Havendienst Rotterdam en vele anderen aanwezig in de vlootschouw. Kortom: Er is voor meer dan 100 jaar aan vaartuigen voorbij de toeschouwers gevaren.

De brandweer, de havendienst, de KNRM en het Loodswezen verzorgden nog een demonstratie. Hard varen en veel water uit de spuiten is ongeveer de samenvatting van wat wij vanaf het water (tussen de rondvaartboten door) konden zien.

Het was weer een mooi feestje! Er was voldoende lekkers aan boord, het weer zat mee en de aansluitende aanleg borrel was ook erg gezellig.

Dames op het voordek Heren achter