Klussen

Timmer update!

Tja... het laatste berichtje is gedateerd van september, toen de zon nog scheen.

Ondertussen ligt de boot onder de wintertent en heeft er al 2 keer sneeuw gelegen. In de tussentijd hebben we niet stilgezeten en zijn er, ondanks de koude, toch behoorlijke vorderingen geboekt!

2014 10 05 032015 01 04 01Na het slopen hebben we natuurlijk eerst de roestige bende ontroest, schoon gemaakt, in de owatrol gezet, nog eens in de owatrol gezet, in de multimarine primer gezet, nog eens in de multimarine primer gezet, in de bilgeverf gezet en nog eens in de bilgeverf gezet. En toen begon het. Eerste bosje raggels, want ja... er moet toch wat grondhout in. Het eerste stukje hebben we geschroefd... Tijdrovende klus, want dat moet je voorboren in het bovenste latje. Hoe we de handel vastkregen was ook nog even knutselen maar uiteindelijk vrij simpel: Latje op het spant, latje achter het spant, schroefie er door en het zit vast. Het volgende deel was makkelijker: Dat hebben we met de tacker allemaal vast gespijkerd.

2015 01 24 02
Tussendoor hebben we ook de handel nog even winterklaar gemaakt, want de vorst zou naar Dordt komen, hij werd al begin december verwacht. En vorstschade... dat willen we niet. Dus nog even een zaterdagje laatste vorstgevoelige spullen van boord, afsluiters doorblazen, antivries er in, antivries in de motor en plee. We zijn er klaar voor!

2015 02 01 05
In januari was al het raggelwerk klaar. Een ochtendje knutselen met de laatste priegels en elektra dingen en toen.... Isoleren. In een dag was al het zorgvuldig aangebrachte raggelwerk verborgen achter een 11 lagen folie en wat schapenwol. Waar vervolgens in 1 dag weer wat raggels overheen werden gemept om nog een dag later het hele plafond al afgewerkt te hebben. Als je het dan over grote stappen hebt....

Nu wordt het weer echt leuk: Mooi zichtwerk maken. Nog 1 of 2 weekenden klussen om de hele romp af te timmeren en dan gaan we aan de inrichting beginnen. De tekening is al weken niet veranderd, het ziet er naar uit dat we voor onzelf besloten hebben dat de huidige tekening de beste is.

Bekijk alle foto's en het ontwerp voor de inrichting in het fotoalbum!

Gratis af te halen: complete kajuit betimmering!

2014 09 27 04"Gratis af te halen: volledig interieur voor zeeschouw van 8,50m met korte opbouw. Authentiek en compleet, zorgvuldig gedemonteerd. Van een oud vrouwtje geweest, altijd binnen gestaan. Alleen lichte gebruiksschade. Helaas zijn er geen bouwtekeningen beschikbaar."

De afgelopen twee weekenden zijn Ferry en ik bezig geweest met het verwijderen van de oude betimmering in de kajuit. De eerste zaterdag was Ferry naar een bijeenkomst van de VSRP, dus heb ik alvast zo veel mogelijk spullen uit de bankkisten gehaald en in het vooronder gelegd, zodat we zondag samen snel aan de slag konden met het slopen van de betimmering.

2014 09 21 14De volgende dag begon het slopen van de betimmering. Omdat het allemaal gammel was (en omdat toch niet alles vastgekit was), ging dat vrij vlot. Jammer dat men het handig vond om bepaalde dingen vast te schroeven van buiten naar binnen...

Aan het einde van de dag was een groot deel van de oude betimmering veranderd in een hoopje brandhout. Gevonden schatten: een tekening en een gulden.

2014 09 27 03Een week later, op 20 september, reden we met een aanhanger naar de boot om al het hout naar de stort te brengen. De kastjes die nog niet leeg waren, bevatten toch weer verrassend veel spullen. Gelukkig waren die toch aardig snel leeg en konden we de overgebleven betimmering er af halen/slaan/schroeven/trekken/scheuren. Het blijft leuk om dingen te slopen :) EN: eindelijk stahoogte!

Net voor sluitingstijd vertrokken we weer bij de stort. Daarna konden we mooi de aanhanger terug brengen om vervolgens een speciaal pakketje op te halen: Ferry had een giant "laser" besteld om te gebruiken bij de betimmering van de boot. Die konden we die zaterdag nog ophalen, zodat we die zondag meteen konden gebruiken om alvast wat lijnen uit ons ontwerp op de boot te tekenen.

2014 10 07 kajuit ontwerpAfgelopen zondag was het dan eindelijk zo ver: We gingen uitmeten of ons ontwerp voor de nieuwe betimmering inderdaad goed zou uitpakken. Ik had wel een simpel plattegrondje van de boot gemaakt (op schaal en met ruitjes-achtergrond), waar we onze ontwerpen op konden tekenen, maar de praktijk is toch altijd anders.

Alleen nog even stofzuigen, alvast wat roest krabben (waarom je geen zeil direct op de bodem moet leggen), weer stofzuigen en daarna kon Ferry zijn nieuwe speelgoed ... uh ik bedoel gereedschap erbij pakken: de kruislaser.

Oh, maar toen lag de boot te ver voorover, omdat er niets meer in de kajuit stond en de meeste spullen nu in het vooronder gelegd waren... Eerst dus weer zo veel mogelijk spullen van het vooronder naar de kajuit verhuizen, zodat de boot zo veel mogelijk 'waterpas' zou liggen (voor zover een boot dat kan ;) ). Dat de kajuitopbouw aan de voorkant iets schuin staat, dat weten we, maar dankzij de "laser" weten we nu ook dat de scheidingswand daaronder (tussen de kajuit en het vooronder) ook schuin naar binnen staat... Details...

Zoals het er nu uit ziet, past onze ideale inrichting in de kajuit en wordt het straks een prachtig interieur!

Bekijk alle foto's in het fotoalbum.

Vetkoord en geluidisolatie

Vetkoord

Na een behoorlijk stuk varen komt het wel eens voor dat er iets versleten is. Soms was dat al voor dat lange stuk, zoals bij ons met het vetkoord...Al sinds de 1e dag druipt er vet uit de schroefas koker, daar waar de as de boot in komt. Langzaam werd dit steeds meer...Tijdens de vakantie begon er af en toe een drupje water uit de schroefas koker te komen. Dat kan 2 dingen betekenen: Er is tijdens het varen te weinig gesmeerd, of het vet komt niet (of minimaal) meer bij het lager, maar druipt gelijk het motorhok in. Bij het aandraaien van de vet pers zag je gelijk vet binnen komen, en bij de schroef was niet veel te bespeuren. Dit viel nog 1 keer op te lossen door de "gland" even goed aan te draaien, maar 1 ding was duidelijk: Het koord was nu echt op.

Vetkoord vervangen is altijd een fijn klusje, zoals sommigen wel weten. Op een of andere manier moet de oude zooi er uit. De eerste 3 ringen lukte wel, maar de laatste was wat lastiger, die was helemaal vergaan en kwam er dus in vele stukje uit.
Verassing: Daarachter zat er nog 1. Die kwam er met de grootste moeite niet uit. Wat nu... Vetpers aandraaien! dan druk je hem er zo uit. En jawel: De laatste kwam er ook uit. En nog 1.
Maakt in totaal 6 stukjes verkoord. De laatste 3 zaten er waarschijnlijk al in sinds de bouw, die waren echt al jaren geleden aan vervanging toe! Zoals met meerdere zaken op onze boot zijn met diverse zaken door de vorige eigenaar wat te makkelijk omgegaan. Zo ook hiermee dus: "we krijgen ze er niet uit, nou dan doen we alleen de voorste 3 stukjes".
Alles goed schoon gemaakt nieuw vetkoord er in, vetpot gevuld (daar kon ook weer bijna 1 kilo vet in) en de boel eens lekker gesopt. Overal zaten blauwe klodders vet die door de schroefas waren rondgestrooid.

Isolatie

Zij die al eens met ons meegevaren hebben of ons  voorbij hebben horen varen weten ondertussen dat wij geen prijs hebben gewonnen voor de stilste motor. Daarnaast is het ook zo'n raar gezicht wanneer je voorbij komt varen met gehoorbeschermers op je hoofd, dus dat moest snel anders. Op het verlanglijstje stond al een tijdje on de boel te isoleren maar dat was voor de vakantie helaas nog niet gelukt. Omdat de dag nog niet voorbij was konden we dit gelijk aanpakken. Gelukkig was ik even langs de Gamma gereden toen ik vetkoord gehaald had, dus de spullen waren aanwezig.
Voor geluidsisolatie is allerlei spul op de watersportmarkt. Er zijn speciale isolatie paketen welke geen oliedamp opnemen, super dik zijn etc. Dat is dan ook weer terug te zien aan de prijs (€37,50 voor een stuk van 100x60cm in een aanbieding). Ook de plaatselijke Gamma verkoopt het een en ander. Het meest gesschikte spul is een noppen mat, 2 platen van 100x50cm (voor €14,49) wat ook bedoeld is om motor compartimenten van auto's te isoleren. Hierop viel dus onze keuze, omdat het nog al een rottig gebeuren is om te isoleren bij ons aan boord.
We hebben dit spul onder het motor deksel en het schroefas luik geplakt, en aa nde binnenkant van het paneel wat de tussen de motor en de kuip staat. De klus was redelijk snel geklaard. Je knipt het spul gewoon met een schaar op maat, en plakt het met de eigen lijmlaag waar je het hebben wilt.
En toen de test...

Geslaagd! in bijna vol toerental kun je elkaar aardig verstaan zonder te schreeuwen. Dat hadden we voor onze vakantie moeten doen...

 

Klus update

Jawel... tussen het laatste bericht en de dag van vandaag hebben we zeker nog wel geklust!

Samengevat:

  • Zwaarden lakken
  • Zwaarden monteren
  • Watertank fundatie
  • Extra watertank


Zwaarden:

Zwaarden bevestigenEen beste klus, toch nog. Met name omdat het zwaard wat gerepareerd is toch nog wat zwakke plekken had die we nog even gevuld hebben met epoxy. Vervolgens hebben we er 4 lagen PP vernis extra van Epifanes op gesmeerd, dat kon mooi in 2 dagen. Na een weekje uitharden konden we aan de slag met nog eens 4 lagen epifanes bootlak. Uiteraard hebben we tussendoor ook het beslag nog even zwart geschilderd. Nog een weekje uitharden... en toen met de Ostara naar de Rottemeren (de steiger van Scouting Cranenborghgroep Bleiswijk) om de zwaarden voor het eerst aan de boot te hangen. Spannend, want we hebben ze er nooit naast gehad en de zwaardbouten zijn (na zorgvuldig meten) een stukje verlengd. Maar toch, er zijn genoeg verrassingen geweest die je vooraf niet kon bedenken.

Maar goed. Zwaarden in de aanhanger, naar de steiger en "kiek'n wat wordt" . Eerst het zwaard aan SB, daarmee lagen we tegen de steiger. Vooraf de achterkant goed ingevet met een waxine lichtje. Dit is een tip van een Lemsteraak schipper, die doet dat ook altijd, loopt lichter en scheelt lakwerk.

Toen dat klaar was, hebben we wat gegoocheld met de piekeval, om daarmee het breede deel van het zwaard bij de boot te houden. Vervolgens de kop over de bout, en.... Het paste! Ring er op, ster er overheen, moer er op, dopmoer er op en klaar!

De andere kant ging net zo makkelijk, en sneller, we weten nu hoe het moet.
Vervolgens kwam de puzzel met de zwaardtalies. 3x anders gemaakt, maar dan heb je wel wat. Alleen het aangrijppunt op de boot moet nog een stukje naar achter, dat zit te veel achter het zwaard.
Die klus is klaar, er kan gezeild worden!


Watertank:
water-koffie-watertankverhaalTijdens de Kaagcup werden we ineens verrast met een lege watertank. Best knap als je met zn 2en (en enkele gast - koffie drinkers) in 2 dagen 84 liter water op zuipt. Dat moest anders. Dus: ruimte opgemeten en er paste nog een tank van 73 liter naast. Uiteraard deze met de nodige accessoires besteld. Toen deze binnen was gelijk een weekend gepland om het ding in te bouwen. Oja, konden we gelijk de fundatie fatsoeneren, want de tank stond nog op het wrakhout van de vorige bewoners. Daarom moest de oude watertank er uit en dus leeg. Kraan open en pompen maar! Toen het slurpende geluid van de pomp klonk DACHT ik dat de tank leeg was. Er zat echter nog minstens 1/3 in de tank... De oude fundatie was schuin... naar de kant waar de aanzuigleiding niet zat. Dus... Blokjes er onder en verder pompen.

Toen de tank echt leeg was deze er uit gehaald, en de oude fundatie gesloopt. En maar gelijk even het vlak goed in de bilge verf gezet, dat mocht wel.
Fundatie timmeren, tank terug, nieuwe tank aansluiten, vullen.... en klaar!
Later nog even een T stuk in de vulslang gemaakt, zodat tijdens het vullen de tanks beide vol lopen via de vuldop. De dubbele overloop tussen de 2 tanks loopt minder snel door dan gedacht. Resultaat: Toch een lekkere plons drinkwater om zonder zorgen op pad te kunnen.

Uiteraard vind je de foto's in het fotoboek in de verschillende albums.

En nu? Varen! En veel.

 

Winter negeren

Het heeft allemaal lang genoeg geduurd met die winter. Stoppen met die sneeuw, en omhoog met de temperatuur, een elfstedentocht zit er toch niet meer in. Vandaag stond in het teken van "zomer klaar" maken van de Ostara. Het was de hoogste tijd om het dekzeil er af te halen. Gelukkig heeft het nog een aantal keer gesneeuwd, maar daar hebben we ons niet door tegen laten houden. We waren niet alleen op de haven. Er was iemand bezig met het optuigen van een polyvalk, en diverse motorboot schippers waren ook druk bezig hun schip wakker te schudden uit de winterslaap.

Ellen heeft zich binnen prima vermaakt. Zij heet het plateau voor het toilet er uit gesloopt, en daar onder de boel eens goed ontroest. Daarna heet ze er een frisse laag primer op gesmeerd. Al met al was dat toch nog een dagtaak. En hard nodig, want de 1e binnenklus is het afmaken van het toilet. Nieuw plateau er in en alles een beetje opfrissen. ook de aftimmering natuurlijk.

Ik heb mij bezig gehouden met van alles en nog wat aan de buitenkant. Daar was het tenslotte lekker weer voor. Als eerste was de mastlier aan de beurt. Deze  moest nog netjes vastgezet worden, en de draad moest nog andersom op de klos. Daarna hebben we de mast op zn plek gelegd, boel aangeslagen en de lier getest. Zoals verwacht ging dit prima.

Het is een wormlier. De meest gebruikte lieren zijn met een groot tandwiel op de klos, en een kleiner tandwiel op het rondsel, en dan met een pal voor de vergrendeling bij het hijsen, en een remband voor het strijken. Bij een wormlier zit er in plaats van een klein tandwiel een vast wormwiel op de rondselstang. Het voordeel is. Verder is er geen vergrendelpal nodig, en ook geen remband. Het voordeel is, dat het lekker eenvoudig werkt. Je hoeft alleen maar te kijken dat je de goede kant op draait. Verder kun je in welke srand dan ook gewoon de slinger los laten, om even koffie te drinken. Het nadeel is, dat je zowel moet slingeren voor het zetten, en voor het strijken van de mast.

Na deze test heb ik nog wat gerommeld met een blokje (katrolletje) wat de draad op de trommel begeleid. Vervolgens kon de mast weer omlaag omdat de vallen er nog aan moesten. Thuis heb ik mij verloren gezocht naar de fokkeval en de kluiverval. Ik wist zeker dat we die hadden. Het bleek dat deze in het kabelgat lagen. Alles er aan, en de mast weer omhoog. Het begint zo langzamerhand op een zeilboot te lijken

Daarna moest nog het schuifluik er op en de deurtjes er aan, inclusief het nodige hang- en sluitwerk. Ook dat ziet er weer gelikt uit! En, als kroon op het werk hebben we onze stamboek plaquette een mooi plekje gegeven. Ondanks de sneeuw was het een zeer nuttige dag.

 

2e paasdag hebben we wederom volledig aan de boot besteed. Eerst zijn we op pad geweest voor een nieuw toilet. Wel of geen hevelbocht toepassen, thats the question. Wel: lange slangen, kans op verstopping. Niet: Korte slang, dus minder kans op verstopping. we draaien toch de afsluiters dicht wanneer we varen of van boord gaan... Dus: Verzinnen we nog wel. Verder hebben we aan boord nog even de 2e laag primer gesmeerd op de plaats waar het toilet moet komen.

Daarna zijn we thuis aan de slag gegaan om de zwaarden verder kaal te halen, gaten te boren in de nagelbank (voor de korvijnagels) en een "leuterpot" te maken (daarin steek je de lummel van de giek) voor op de nagelbank. Het luik van het kabelgat was ook weer een mooi voorbeeld van wat niet handig is. Deze is nu verbeterd en als de lijm droog is kan deze geschuurd en gelakt worden.

Ook vandaag mogen we niet klagen over de vorderingen, zeker omdat het ook nog eens lekker weer was!

 

Foto's vind je in de albums optuigen, zwaarden en nagelbank.