De zoektocht gaat door.

Jammer dat we eigenlijk nog geen steek verder zijn, behalve dan dat we nu een paar werven en ontwerpers van het lijstje kunnen schrappen. ontwerpers over op het lijstje. We hebben al wat foto's bekeken van diverse schouwen, maar niet echt iets gevonden waar net zo veel gelijkenissen in zitten als de VN60. We hebben DE lijst met zeeschouwen van de SSRP, en daar in alle werven en ontwerpers uitgezocht die door te tijd genomen schepen hebben gebouwd die nu in het stamboek staan. Er zijn nu nog +/- 80 werven en 150... Dus: Als je een avondje wilt googlen... Opstellen achter de dranghekken!

Er staat nu een stukje op de site van de SSRP in de rubriek opsporing verzocht.
Ook onze eigen pagina op de SSRP site is ververst.
Als het goed is, verschijnt er ook een stukje in de Spiegel de Zeilvaart.

2744014701

We hebben dus contact gehad met dhr L. Huitema, de man van de Huitema schouwen (en de Barkassen)Leuk wat heen en weer gebeld en gemaild, waarna hij de foto's op onze site bekeken heeft. Helaas kwam hij bij ons terug met dit bericht:

"Ik heb intussen alle foto's bekeken en moet helaas constateren dat jouw schouw niet volgens mijn ontwerp is gebouwd.
Ik heb ook geen kenmerken gevonden in welke hoek je het moet zoeken."

Jammer...

Wij vragen ons nu af hoe het met de VN60 zit. Je zou bijna denken dat dat schip dan ook toch geen Huitema is... Binnenkort maar eens de rubriek "opsporing verzocht" in de Spiegel de zeilvaart vullen.

 

Op vakantie kwamen we de VN60 tegen (zie eerder bericht, uiteindelijk zijn we met de verkoper niet verder gekomen). Deze is inmiddels verkocht, en wij spraken de nieuwe eigenaar. Uiteraard hebben we het schip eens grondig bekeken op gelijkenissen.
De afmetingen Zijn nagenoeg gelijk: 8,50m x 3,30m. Verder hebben we de volgende zaken kunnen bestempelen als identiek:

- Kajuit tot de mast
- Zelfde mastkoker
- Alle loosgaten bij het dek en gangboord zijn verdikt aan de binnenkant van het boeisel. Achter de zwaarden zitten 2 loosgaten naast elkaar, 1 is niet verdikt.
- Ramen zijn nagenoeg het zelfde. deze zitten iets hoger en er zitten schuifluiken voor. (de kajuit zelf is ook iets hoger.
- Het berghout is gemaakt van een kokerbalk. (zelfde maat als bij ons)
- De strijkklampen van de zwaarden zijn op exact de zelfde manier gemonteerd (halve piramide's tegen het boeisel, daar onder een stalen plaat waar de houten klampen aan gemonteerd zijn
- De luiken in het voordek (vooronder en kabelgat) zitten op +/- de zelfde plaats
- Bolders (pijp model) op het voordek zijn op de zelfde manier geplaatst op een gezette plaat

Natuurlijk zijn er ook zat dingen anders. Bijvoorbeeld de zwaarden. Wij hebben gekozen voor bredere zwaarden, en onze kluiverboom is niet topbaar, maar gestoken. En het roer bij ons, dat is van staal. Wanneer je alleen naar het casco kijkt, is er veel het zelfde. Zaken die daar aan zitten kunnen door de jaren heen makkelijk vervangen zijn, zoals bij ons de zwaarden.

De eigenaar wist te vertellen dat dit echt een Huitema is. Tenminste, dat hebben ze hem verteld bij de verkoop. Verder wist hij ook de naam nog waar het schip eerder mee rond gevaren heeft: "Vrouwe Herberta".

Dus.... Toch een Huitema?

Voor ons is het nog niet 100% duidelijk, en willen we natuurlijk ook weten wat het bouwjaar ongeveer geweest kan zijn, en welke werf haar heeft gebouwd.

Dus: Wanneer je ons wat verder kunt helpen, dan horen we het graag!

Tijdens de klassieke schepen beurs 2012 in Enkhuizen hebben wij met de VSRP (vereniging vrienden stamboek ronde en platbodem jachten) en de SSRP (stichting ronde en platbodem jachten) gesproken omdat wij graag uit willen pluizen wat de historie van ons scheepje is.

Bij beiden hebben we ons ingeschreven, de VSRP was een kwestie van NAW gegevens, naam schip en klaar. Voor het stamboek moet je schip binnen bepaalde criteria passen, dus wilde men graag foto's zien waarvoor wij natuurlijk naar onze website verwezen. Verder moest er een formulier ingevuld worden met alle gegevens die bekend zijn. Na het inzenden begon het afwachten wat er zo volgen... Wij hadden verwacht dat er iemand het schip zou willen bekijken, tot we vandaag de volgende mail ontvingen:

 


P3270182"Dag Ferry en Ellen,

Het heeft even geduurd, maar het is zover. Vanmiddag is de envelop met alle bescheiden en Plaquette op de past gegaan. Excuses voor het feit dat het (veel te) lang heeft geduurd. Maar we zijn gelukkig weer bij en hopen dat ook zo te houden nu.

We hebben nog wel één belangrijke opmerking tav van het schip:

Moderne ankers, zoals Danforthankers, Bruce-ankers, ploegschaarankers en dergelijke, zijn niet toegestaan. Het verdient aanbeveling gebruik te maken van een admiraliteits- of Hollandse stokankers. Voor het gebruik op het hek van het schip kan een vier- of driebladig dreganker worden benut. De Criteria zijn daar zeer duidelijk in.

Op jullie foto’s is duidelijk te zien dat jullie een ‘verkeerd’ anker onder de botteloef voeren. Wij adviseren altijd: berg deze op onder dek en zeker bij ‘officiële’ gelegenheden: voor het juiste anker.

Zeer binnenkort komt de nieuwe website van de SSRP in de lucht waarop (gelukkig) ook weer een geactualiseerde schepenlijst te zien en te doorzoeken is. Daar staat de Ostara dan ook in.

Ik heb verder nog even gezocht naar wat informatie over schouwen in het Stamboek en een paar groepen springen er uit: De Blok-Zeeschouwen uit Huizen (60-tiger-70-tiger jaren vorige eeuw). De Blok-schouwen uit Hoogkarspel en de Huitema Zeeschouwen. Op het Internet is over deze types nogal wat informatie te vinden en in het archief van de SpiegelderZeilvaart ook (Index staat op de huidige SSRP-site onder Spiegel).

 Op de nieuwe website komt ook een rubriek opsporing verzocht. Dus daar kunnen we straks ook wat mee om mogelijk informatie te vergaren.

 Veel plezier met het schip. Als jullie meer informatie hebben over het tuig, willen jullie ons dat dan even meedelen??"


 

 Mooi bericht dus!

Nu eens verzinnen waar we de plaquete gaan ophangen...

In het stamboek staan we ingeschreven onder nummer 2185.

(De trouwe twitter stalkers zal het opgevallen zijn dat het anker probleem reeds is opgelost)

Zie ook: Ostara op de SSRP site

 

Van de vorige eigenaar weten we alleen dat ze ooit, ongeveer 18 jaar geleden, de zeeschouw in Friesland hebben gekocht. Het enige wat we dus weten, is dat de schouw vóór die tijd is gebouwd en toen zat er nog een andere motor in. Tijdens het klussen zijn we trouwens ook nog een oudere verflaag tegen gekomen die ik 'draaibank-groen' noem (zie foto P7100033 van het raam in de kajuit). De kleur die veel machines hadden in de garage van mijn opa.

geschiedenisboek

In ieder geval lijkt het ons erg leuk om meer te weten te komen over waar Ostara vandaan komt en waar of door wie ze gebouwd is.

De schouw heeft een heel uniek uiterlijk en veel eigenschappen zie je niet terug bij andere zeeschouwen. Een voorbeeld daarvan zijn de driekhoekige zwaardklampen, die heb ik alleen terug gezien in een bouwtekening van de zeeschouw Tadorna:
http://www.friesscheepvaartmuseum.nl/nl/zoeken-in-de-collectie/indeling/detail/sortering/relevantie/start/3/q/zoekveld/tadorna

Op marktplaats kwamen we eerder al een zeeschouw tegen die ons aansprak, maar die helaas boven ons budget was. Dit schip heet "VN60" Nu zien we dat die als enige enorm veel overeenkomsten heeft met onze zeeschouw.  De luiken op het voordek staan precies op dezelfde plek als bij ons en zelfs de bolders, bolderkasten, kajuitvorm en de zwaardklampen komen overeen.

Ik ben begonnen met een e-mail naar een werf die Huitema schepen maakte om te vragen of zij meer weten, zij hebben er immers jaren ervaring in. Het gekke is dat de Tadorna en de zeeschouw op marktplaats allebei worden vermeld als Huitema schouw, terwijl deze werf er duidelijk geen Huitema (of Westerdijk) in zag.

Daarom heb ik nu mijn zoektocht weer uitgebreid en wil ik meer werven aanschrijven en meer deskundigen om advies vragen. We hopen ook dat de eigenaar van Ostara's 'tweelingzus' ons misschien iets meer kan vertellen.

We hebben voor Aeolus (die nog steeds te koop staat) ook nooit de gehele geschiedenis kunnen achterhalen, maar iemand heeft ons er wel meer over kunnen vertellen. Hij kon bijvoorbeeld aan de voorkant (ontbreken van stevenstrip) en de manier waarop de romp gevormd was zien dat hij mogelijk in Moerdijk gebouwd is. De manier waarop het zet en klinkwerk gedaan is, verklapte dat hij gebouwd is voordat de zetbank werd uitgevonden. Dit heb ik weer van Ferry, dus als ik het mis heb, dan hoor ik het wel ;)

Binnenkort zullen we misschien nog meer oproepen plaatsen op fora of in de Spiegel der Zeilvaart om meer informatie te krijgen over onze zeeschouw.

 

zie ook: Ostara op de SSRP site


Ga naar boven