Een beetje meer duidelijk...

Op vakantie kwamen we de VN60 tegen (zie eerder bericht, uiteindelijk zijn we met de verkoper niet verder gekomen). Deze is inmiddels verkocht, en wij spraken de nieuwe eigenaar. Uiteraard hebben we het schip eens grondig bekeken op gelijkenissen.
De afmetingen Zijn nagenoeg gelijk: 8,50m x 3,30m. Verder hebben we de volgende zaken kunnen bestempelen als identiek:

- Kajuit tot de mast
- Zelfde mastkoker
- Alle loosgaten bij het dek en gangboord zijn verdikt aan de binnenkant van het boeisel. Achter de zwaarden zitten 2 loosgaten naast elkaar, 1 is niet verdikt.
- Ramen zijn nagenoeg het zelfde. deze zitten iets hoger en er zitten schuifluiken voor. (de kajuit zelf is ook iets hoger.
- Het berghout is gemaakt van een kokerbalk. (zelfde maat als bij ons)
- De strijkklampen van de zwaarden zijn op exact de zelfde manier gemonteerd (halve piramide's tegen het boeisel, daar onder een stalen plaat waar de houten klampen aan gemonteerd zijn
- De luiken in het voordek (vooronder en kabelgat) zitten op +/- de zelfde plaats
- Bolders (pijp model) op het voordek zijn op de zelfde manier geplaatst op een gezette plaat

Natuurlijk zijn er ook zat dingen anders. Bijvoorbeeld de zwaarden. Wij hebben gekozen voor bredere zwaarden, en onze kluiverboom is niet topbaar, maar gestoken. En het roer bij ons, dat is van staal. Wanneer je alleen naar het casco kijkt, is er veel het zelfde. Zaken die daar aan zitten kunnen door de jaren heen makkelijk vervangen zijn, zoals bij ons de zwaarden.

De eigenaar wist te vertellen dat dit echt een Huitema is. Tenminste, dat hebben ze hem verteld bij de verkoop. Verder wist hij ook de naam nog waar het schip eerder mee rond gevaren heeft: "Vrouwe Herberta".

Dus.... Toch een Huitema?

Voor ons is het nog niet 100% duidelijk, en willen we natuurlijk ook weten wat het bouwjaar ongeveer geweest kan zijn, en welke werf haar heeft gebouwd.

Dus: Wanneer je ons wat verder kunt helpen, dan horen we het graag!