Tweede klusdag

De tweede klusdag. Ik ging buiten aan de slag met afbijt om eerst de overgebleven lak van de mast en giek af te ... bijten :p

Ter bescherming van mijn tere handjes had ik wel mooie beschermende handschoenen aan. Zo kon ik naar hartelust en royaal afbijt op het hout smeren ;)

Die dag is Arno ons nog komen helpen en zijn precisie werd erg gewaardeerd! Hij mag vaker langskomen.

Ferry heeft de motor vrij gemaakt (schot eruit geschroefd).

Verassing: Scheur in het blok, vorstschade. Dat was een flinke tegenvaller, dat hebben we dus niet goed genoeg bekeken. (hadden we dat schot er maar eerder er uit gehaald...)

Met de verkoper zijn we gelukkig financieel tot een oplossing gekomen. Voor hen was het ook een verassing. Ondertussen hebben we een mooi gereviceerd blok gevonden voor een mooie prijs, wat er ook wat frisser uit ziet. Het huidige blok kan als orgaan donor in de schuur gaan wonen. Gelukkig hebben we tussen alle spullen zijn donorcodicil gevonden.

 

Mastbeslag verbeteren

Het mastbeslag was al mooi van RVS gemaakt. Je kunt je afvragen of dat soort dingen horen te glimmen op een platbodem of niet. Daar hebben wij mooi niet over nagedacht, want het was nou eenmaal al zo. (en: hoe storend zou het zijn, boven in de mast?)

Een probleem dat je tegen komt op dit soort masten, is dat als het beslag niet helemaal precies past, het in het hout gaat wringen. Dat is dus ook bij ons gebeurd, een goeie reden om het aan te passen.

Afgekeken bij de grote platbodems: Alle ringen van de hommer tot de top met elkaar verbinden door er strips tegenaan te lassen. Hierdoor wordt alle kracht verdeeld, en steunt alles ook op de hommer, die er voor gemaakt is.

Allereerst heb ik het beslag op de juiste plaats klem gezet, en daarna halfrond RVS (12x8) op maat gemaakt en aan de voorkant gehecht. Dat viel niet mee, want Ellen was op dat moment druk met de bandschuurmachine aan de zelfde mast bezig.

Thuis heb ik het werk afgelast, en de pen voor de vleugel (windvaan) er aan gelast.

Nu nog even kijken of het nog past....

Eerste klusdag

De eerste dag dat we gingen 'klussen' zijn we begonnen met zo veel mogelijk eraf halen. Al het houtwerk losschroeven van de buitenkant, het rondhout en de zwaarden eraf, zo veel mogelijk ruimte maken en tegelijk ook goed kijken hoe het staal eronder er aan toe was.

Ook van binnen hebben we alle kastjes en banken leeggehaald. Zo konden we meteen goed inventariseren wat voor lijnen er zijn en we vonden ook wat onderdelen, schuifjes, klipjes en nog veel meer. Het was eigenlijk een soort schatzoeken, want deze boot heeft veel opbergmogelijkheden.

De opbrengst:

  • Badminton shuttle
  • Fancy uit 1999
  • Waterkaarten 2000/2001
  • Pen en meer kleine spulletjes
  • Een voorraad babyluiers (altijd handig)
  • Slacentrifuge
  • Wat oude pannen
  • Gordijnroedes en klemmetjes
  • Een pakje boter in de koelkast ;)
  • Metalen sterren voor op de zwaardkop
  • Gouden eikel(?) voor bovenop de mast
  • Grootzeil, kluiver, stormfok en een halfwinder
  • Veel lijnen en touwen, vlaggelijntje
  • Boordlichten
  • 2 kapotte accu's
  • En nog veeeeel meer

Kijk bij de foto's van de eerste klusdag om te zien wat we allemaal hebben gevonden en mee naar huis hebben genomen.

Dinsdag las- en slijpdag

Met dank aan de weergoden hebben we vandaag veel gedaan. Ellen begon met het schoon (verf vrij) maken van een aantal plaatsen waar iets aan/op/ingelast moest worden. Na de bandschuurmachine is ze nu ook de slijptol met komborstel de baas. Nu nog leren lassen. Ondertussen begon ik met het plaatsen van extra ogen en kikkers op plaatsen waar ze handig zijn of eventueel mogelijk handig kunnen zijn. Beter 2 teveel dan 1 te weinig. Handig vooral, dat al deze ogen en kikkers "geprefabt" zijn bij Tukker botenbouw, die deze normaal gebruikt voor de lelievletten van Scouting.

Toen alles er aan zat zijn we begonnen met de rotte plaat achterin de mastkoker er uit te halen. Deze was ondertussen zo dun, dat een tikje met de bikhamer al een gaatje liet ontsaan. Op deze manier heb ik het hele plaatje er uit gesloopt, waarna Ellen al het piepschuim er uit kon halen wat tussen de betimmering en het staal zat. Als dit vlam vat heb je een uitdaging die je niet wilt hebben.

Ondertussen kon ik aan de slag met een stukje slecht staal in het "voorbord". Uitslijpen, opmeten, op maat maken en inlassen. Toen dit gebeurt was, maakte ik de plaat voor de mastkoker op maat, die Ellen al had afgetekend. Een spannende klus, omdat niet alle piepschuim achter de betimmering vandaan is. Dit hebben we opgelost door de ruimte te vullen met natte lappen, het hout nat te maken en (voor zo ver mogelijk) nat te houden. Verticaal laswerk is niet mijn favoriet, op een of andere manier krijg ik dat nooit echt mooi. Voor in de mastkoker is het mooi genoeg, en het zit vast en is dicht. Niet zeuren dus. De afwaterings gaten onderin de mastkoker moesten natuurlijk ook een beetje gevuld worden, deze zaten een klein stukje tot achter de nieuwe plaat, dus dat moest gevuld worden. Lekker een beetje knoeien met kleine brokjes staal en lekker vol blubberen metlas electrodes. Ook dit is gelukt.

Bij het afwerken van de lassen kon Ellen nog even de mast en de giek lakken, laag 4. Ongeloofelijk hoe dat houtwerk opknapt!

Woensdag nog meer lassen en slijpen

De 10e klusdag. Vandaag stond in het teken van nog meer lassen en slijpen. De dag begon wat regenachtig, dus hebben we eerst nog wat boodschappen gedaan bij de "doet het zelf zaak", en hebben we alvast de tules in de watertank gemaakt om hem verder aan te kunnen sluiten.

Toen het droog werd, heeft Ellen wat orde op zaken gesteld waar het gaat om opruimen, en ik ben begonnen met de rotte plek uit het dek te slijpen. Daarna hebben we verzonnen hoe we er een nieuwe plaat op moesten lassen zonder de betimmering vlam te laten vatten. Een centimeter of 5 van de plaat overlapte het houten (met piepschuim geisoleerde) plafond van de kajuit. De isolatie begon al een beetje te smeulen tijdens het slijpen... Hier dus, net als bij de mastkoker, zo veel mogelijk piepschuim weg gestoken, vervangen voor natte lappen en het hout zo nat mogelijk gemaakt, en Ellen als brandwacht naar binnen. Redelijk vlot was alles gelast, en hebben we geen brand gehad. Nu moest de ankerlier weer op deze plaat gemaakt worden. Ook dat is zonder brand gelukt. Al snel kon ik beginnen met het vlak slijpen van de las, en van het stukje voorbord wat ik gisteren gerepareerd had. Daarna moest het dek eens grondig geveegd worden, omdat het daar een grote bende was van laspeuken en andere staal troep. Ellen heeft ondertussen de 5e laklaag op de mast gesmeerd.

Kleine binnenklussen

Vandaag regende het pijpestelen, paardenogen, cats and dogs, het zeek van de lucht, Hoe je het ook wilt noemen, er kwam behoorlijk veel water naar beneden. De klussen die buiten moesten gebeuren zijn dus blijven liggen. Gelukkig was er genoeg te doen.

Ellen is begonnen met het beslag van de giek en de gaffel in de primer te zetten, en de masttop zwart te lakken. Vooral het kaal halen va het beslag was nogal een monniken werk. Ik heb me bezig gehouden met het aansluiten van de watertank. Die kan nu gevuld worden, en getest of alles waterdicht is. Toen dat klaar was, regende het nog stevig, dus heb ik het elektra nagelopen. Er lagen diverse losse draden en kabels. Als ik dat soort dingen zie, krijg ik overal uitslag en jeuk. Dus: Alles open, en meten maar. Gelukkig waren de meeste losse draden loos. Die heb ik er gelijk maar uitgetrokken. Daarnaa eens gekeken hoe met met de rest was, wat wel zou moeten werken. De bestaande verdeling is logisch, dus dat laten we zo. Het lijkt er op of alles kan werken. Echter zijn wel 4 van de 6 schakelaars van het schakelpaneel kapot, dus deze moeten vervangen worden.

Meer foto's in het klusalbum.