Aaltje op BaltrumOp zondag 16 augustus 2015 zijn wij op bezoek geweest bij de familie Smit. Zij hebben de Ostara als "Aaltje" laten bouwen en wilden graag met ons de historie delen. We werden erg gastvrij ontvangen en ook de 2e eigenaar was uitgenodigd.

Nu kennen we de verhalen achter de schepen waar wij al van vermoedden dat het zusterschepen zijn: de VN60 (vroeger Vrouwe Egbertha) en onze Ostara (vroeger Aaltje).

Dhr. en Mw. Smit vertelden:

"Wij waren onderweg naar huis en zagen de hoogaars liggen die hij toen aan het bouwen was. Wij keken elkaar aan een zeiden: terug en vragen, hoe of wat. Nou dat leidde ertoe dat hij ons beloofde na de hoogaars een schouw voor ons te zullen maken.

Bouw Aaltje

Na zeer korte tijd belde hij en vertelde dat hij nog een opdracht had voor een schouw nu 9 meter en dat hij die graag tegelijk wou maken. Wel wilde hij 2 (nagenoeg) identieke schouwen bouwen, dus van gelijke lengte. Met de andere aanvrager, dhr. van Dijk, werd overeenstemming gevonden en de bouw kon beginnen.

Jan, de eigenaar van die andere was niet erg technisch en was heel blij dat Dick een boel dingen uitzocht en ging daar dan vaak in mee."

"Beide schepen zijn voor de opdrachtgevers op maat gemaakt. Daarom heeft de vrouwe Egbertha een hogere roef, want mevrouw van Dijk was een kop groter. 

Bouw Vrouwe Egbertha01

De roefjes zijn in spiegelbeeld gebouwd, net als bij Sleepbotters welke een linkse en een rechtse variant hebben. De Aaltje zou dan de linkse schouw zijn, en de vrouwe Herberta de rechtse. Bij schouwen was dit echter niet gebruikelijk, maar de opdrachtgevers vonden het een leuke knipoog naar het vissersverleden."

"De Aaltje en Vrouwe Egbertha zijn direct na elkaar gebouwd. Eerst de Aaltje. Toen die naar de straler was werd direct de kiel gelegd voor de Vrouwe Egbertha.

De Vries werkte op een scheepswerf, en bouwde zelf ook de nodige schepen in eigen beheer. We weten niet meer waar hij dat deed. Hij had zelf een lap grond, of hij huurde iets. Er was genoeg ruimte in en om Harkstede. Harkstede is eigenlijk meer een streek dan een dorp en iedereen die buiten zo'n kern woont heeft altijd veel grond."

Annamaria onder zeil vastgelopen op het wad tijdens droogvallen03

Ook de 2e eigenaar, dhr. Odolphie schoof nog even aan en vertelde nog de nodige details over dingen die hij veranderd had. Zo was het schuifluik voorheen voorzien van zink, maar dat werd kokend heet dus werd er een houten luik gemaakt. Ook had hij een nieuw luik gemaakt voor het vooronder, met ventilatie inriching. Die hebben wij nogsteeds in de schuur staan, omdat we die vervangen hebben voor een koekkoek om meer licht in het vooronder te hebben.

Bij ons bezoek aan de familie Smit kwamen we tot de ontdekking dat de meeste dingen nog ongeveer zo waren zoals zij het gebouwd hebben. 

Er zijn door de jaren heen wat zaken aan de intimmering aangepast en de raamluiken zijn al snel weer van het schip gehaald.

De 8 PK Lister SL2 of LR2 (luchtgekoeld) die er door dhr. Smit is ingezet is later vervangen door een zwaardere Lister SR2 van 12PK. Ook de klapschroef werd vervangen door een vaste, met keerkoppeling. Ook is toen de strijkbok voor de mast aangebracht.

Door de fam. Heyster (waar wij het schip van gekocht hebben) is de Lister vervangen voor een Volvo Penta type 2003 van wel 30PK!

De patrijspoorten die wij  afgelopen winter aan de binnenkant gemonteerd hebben, zijn dus bij de bouw buitenop gemonteerd. En waarom: Zo sloten ze beter af. Verder is de inrichting van de kuip veranderd.

Tijdlijn Ostara:

Annamaria01

5 oktober 1974 wordt opdracht gegeven voor de bouw.
9 oktober 1974 wordt de eerste aanbetaling gedaan voor het casco en gestart met de bouw.
28 februari 1975 wordt de 2e aanbetaling gedaan voor het casco.
15 maart 1975 wordt de laatste termijn voor het casco betaald en het casco wordt opgeleverd.
27 september wordt het (stalen)roer en de raamluiken geleverd en betaald.
Na oplevering van het casco wordt het verder afgebouwd door dhr. Smit zelf.
Eind juli 1976 wordt het tuigage van de Vries uit Lemmer afgerekend.

Voorjaar van 1981: Familie Odolphie koopt het schip
Zij doopten het schip "Anna Maria"

1992 Schip wordt verkocht en ging naar Drachten.

1994/95 Familie Heyster uit Amsterdam koopt het schip, en neemt het mee naar de Nieuwe Meer.

2012: Ferry en Ellen kopen het schip, knappen het op in Amsterdam en gaan varen vanuit Dordrecht


Kortom, voor de Ostara en de VN60 geld dus:
Ontwerp: Huitema (Tadorna)
Bouwer: G. de Vries te Harkstede
Bouwjaar: 1975


Historie VN60
Start bouw: Maart/April 1975
Eerste naam schip: vrouwe Egbertha
2012 Gekocht van fam. van der meulen, met de naam VN60
Huidige eigenaar: P. de Koster

 

Ga naar boven