ter lering ende vermaeck

Ben je van plan een gebruikte boot aan te schaffen? Lees dan onderstaande eens goed door voor je een deal sluit.

Voordat wij begonnen aan de Ostara, wisten we al dat we een beste klus op onze hals haalden (diverse lasklussen, veel hout klussen, alles schilderen, elektra, water etc). Wij kochten deze boot van een dame waarvan de echtgenoot een aantal jaar geleden overleden is. De schoonzoon bemiddelde in de verkoop, en zou technisch op de hoogte zijn van het schip. Eigenlijk waren er maar 2 verassingen voor ons (die we niet haden verwacht): De motor, en de manier waarop wij in de voormalige thuishaven mochten klussen. P5060150

De motor was een verassing, omdat we deze niet goed hebben bekeken of draaiend hebben gezien." de laatste keer dat we gevaren hebben, liep hij nog prachtig mooi" werd gezegd. Daar vertrouwden we op. Aan dit schip was alles vies en roestig door achterstallig onderhoud. Daardoor zag de motor er ook niet zo fraai uit. Maar ach, dat zegt niets over de binnenkant. Het schot weg halen was te doen door een stuk of 20 moertjes los te draaien, die moeite namen wij niet. Hadden we dat wel gedaan, of onze aankoop af laten hangen van het draaiend zien van de motor waren we weldegelijk op de hoogte geweest van de vorst schade. Toen wij de verkoper met deze vorstschade confronteerde reageerde deze zeer verbaasd. "ik heb er nog wel anti vries in gegooid...". Wij wilden de koop terugdraaien omdat wij niet op deze kosten hadden gerekend. Daar had de verkoper natuurlijk geen trek in. We moesten maar gewoon gaan opknappen, en ons desnoods de haven uit laten slepen. Juridisch hadden we geen poot om op te staan. Wel wilde de verkoper bijdragen in reparatie / vervanging. Dat is dan ook gebeurd. En wij hebben ons spaarvarken gekraakt om een andere motor aan te schaffen.


HeP8040009t opknappen mocht plaatsvinden op het terrein en in de loods van de haven (vereniging) waar het schip altijd gelegen heeft. Dat zou met het bestuur besproken zijn. Er over praten dat we het schip gekocht hebben met andere leden was niet de bedoeling, omdat een verkocht schip op korte termijn de haven dient te verlaten. Dat zou lastig geworden zijn, met een gat bij de uitlaat, en een motor die het niet doet. Wanneer er over gesproken werd zouden leden wel eens moeilijk kunnen gaan doen. De schoonzoon, tevens bestuurder van deze vereniging vertelde / verzocht mij dat. Zo zou het bestuur het goedkeuren. Want: Wanneer men niets weet, kunnen ze niet zeuren ook. Ik had voorgesteld (Omdat ik ook bestuurder van een watersport vereniging ben en weet hoe het werkt) om gedurende de klus lid te zijn van de vereniging, contributie te betalen zonder recht op ligplaats in het water. Op deze manier zou het binnen de regels van de vereniging vallen en had niemand wat te zeuren. Dit ging dus niet gebeuren, het verhaal moest zijn dat wij het schip niet gekocht hebben, maar de dame helpen met opknappen voor eventuele verkoop. De geloofwaardigheid viel natuurlijk binnen enkele weken onderuit, toen we druk gingen lassen en iedere dag van onze vakantie daar aan het werk waren zonder dat de zogenaamd echte eigenaar er naar omkeek. Er werd natuurlijk druk in de wandelgangen gesproken over IMG 1788ons, wat ons ook afentoe ter oren kwam. Diverse mensen kwamen geregeld een praatje maken zoals dat meestal gaat op een haven. We hebben zoveel mogelijk vermeden te vertellen dat wij de nieuwe eigenaren zijn. Maar toch hadden genoeg mensen allang in de gaten hoe de vork in de steel stak. Wat moet je dan? Al die mensen voor blijven liegen? Als mensen er direct, al dan niet suggererend naar vroegen hebben we maar gewoon de waarheid verteld. Wij voelden ons toch niet zo prettig bij de manier waarop dat zou moeten gaan / gegaan is. Het eerlijke verhaal kan dan wellicht vooraf wat discussie doen oplaaien, maar een uitzondering op de regels levert minder gezeur op dan wandelgangen politiek. Als je mensen informeert, weten ze waar ze aan toe zijn, mee eens of niet. Als je niets verteld wordt er veel gepraat, aangenomen en conclusies getrokken. Dan passeert men de "wandelgangen" en is het verhaal compleet. Niet gek dat we eind augustus niet een paar weken extra kregen.

Al met al zijn wij met het verstand op nul en de blik op oneindig onze hele zomervakantie aan het klussen geweest, en de weken daarna minimaal 2 avonden per week en ieder weekend en enkele vrije dagen om toch eind augustus op eigen schroef de haven daar te verlaten en de Ostara aan te meren in het altijd gezellige Dordrecht. Een en ander tot grote verbazing van enkele belangstellenden. Tot het laatste moment waren de verwachtingen dat wij naar Dordt gesleept zouden worden, maar dat was vanaf dag 1 al niet ons plan. Wij denken (ondanks de extra kosten aan de motor) nogsteeds dat we een mooie deal hebben gemaakt. Als we de Ostara niet daar hadden kunnen opknappen was het niet doorgegaan. Vind maar eens een haven waar je zelf je laswerk mag uitvoeren bijvoorbeeld...

 

Nuttige tips bij het kopen van een (opknapper) platbodem:


- Bedenk dat een2e hands boot ALTIJD werk met zich mee brengt. Hou je niet van klussen, zorg dan voor voldoende kapitaal om alles te laten doen. Lukt dat niet, koop dan geen gebruikte boot.

- Bekijk de boot minimaal in droge toestand, zodat je kunt zien hoe het onder waterschip er aan toe is.

- indien mogelijk, altijd een proefvaart maken. Als dit niet kan, zorg dan dat je de motor draaiend kunt zien. Als dat niet kan, reken er dan op dat het goed mis is (dan kan het alleen maar meevallen).

- Zie je dat er laswerk in zit? meestal is het laswerk wat je ziet dubbel aanwezig. Bedenk hoeveel dagen laswerk je hebt, en vermenigvuldig met 2.

- Laat je goed informeren door mensen met een vergelijkbare boot, en eventueel andere mensen mee kijken. Zeker wanneer je wat minder kennis hebt van techniek.

- Zorg dat je samen een koopcontract opstelt, waarin je van beide kanten de rechten en plichten vast legt. De ANWB heeft een concept.

- Een aankoopkeuring is ook te overwegen. Wij hebben hier niet voor gekozen om dat de aankoop prijs van onze boot behoorlijk aan de lage kant was.

- zorg dat je (schriftelijk) afspraken maakt over verborgen gebreken die je niet hebt kunnen zien omdat de motor bijvoorbeeld niet draaiend was. Wat te doen als er kosten gemaakt moeten worden die niet aannemelijk zijn bij de verkondigde staat van de motor, dat die kosten wel, deels of niet verhaald kunnen worden op de verkoper. In dit contract leg je ook vast wie opdraait voor de kosten van de keuring.

- Bedenk voor dat je de koop sluit, wat je zelf kunt doen, en wat niet. Probeer te bepalen wat de kosten van het laten doen van werkzaamheden met zich mee brengt. Bedenk ook vooraf een globaal klusplan waarin je op een rijtje hebt wat er moet gebeuren, wat en/of wie je er voor nodig hebt en wat de geraamde kosten dan zijn.

- Kun je tijdelijk van een ligplaats of wal stalling gebruik maken, zorg dan dat dit allemaal netjes is geregeld. Dat maakt het verblijf een stuk makkelijker Alls mensen een praatje met je maken hoef je ook niet na te denken over wat je wel of niet kunt zeggen.

- Ga er vanuit dat de verkoper niet 100% op de hoogte is van de belangrijke zaken. Zoek altijd bevestiging door het te zien. Neem niet aan dat het wel in orde zal zijn omdat men het zegt. Bekijk alles zeer kritisch.

- "altijd goed onderhouden" bied geen garanties voor de toekomst.

 

1345803346574


Ga naar boven