Het heeft allemaal lang genoeg geduurd met die winter. Stoppen met die sneeuw, en omhoog met de temperatuur, een elfstedentocht zit er toch niet meer in. Vandaag stond in het teken van "zomer klaar" maken van de Ostara. Het was de hoogste tijd om het dekzeil er af te halen. Gelukkig heeft het nog een aantal keer gesneeuwd, maar daar hebben we ons niet door tegen laten houden. We waren niet alleen op de haven. Er was iemand bezig met het optuigen van een polyvalk, en diverse motorboot schippers waren ook druk bezig hun schip wakker te schudden uit de winterslaap.

Ellen heeft zich binnen prima vermaakt. Zij heet het plateau voor het toilet er uit gesloopt, en daar onder de boel eens goed ontroest. Daarna heet ze er een frisse laag primer op gesmeerd. Al met al was dat toch nog een dagtaak. En hard nodig, want de 1e binnenklus is het afmaken van het toilet. Nieuw plateau er in en alles een beetje opfrissen. ook de aftimmering natuurlijk.

Ik heb mij bezig gehouden met van alles en nog wat aan de buitenkant. Daar was het tenslotte lekker weer voor. Als eerste was de mastlier aan de beurt. Deze  moest nog netjes vastgezet worden, en de draad moest nog andersom op de klos. Daarna hebben we de mast op zn plek gelegd, boel aangeslagen en de lier getest. Zoals verwacht ging dit prima.

Het is een wormlier. De meest gebruikte lieren zijn met een groot tandwiel op de klos, en een kleiner tandwiel op het rondsel, en dan met een pal voor de vergrendeling bij het hijsen, en een remband voor het strijken. Bij een wormlier zit er in plaats van een klein tandwiel een vast wormwiel op de rondselstang. Het voordeel is. Verder is er geen vergrendelpal nodig, en ook geen remband. Het voordeel is, dat het lekker eenvoudig werkt. Je hoeft alleen maar te kijken dat je de goede kant op draait. Verder kun je in welke srand dan ook gewoon de slinger los laten, om even koffie te drinken. Het nadeel is, dat je zowel moet slingeren voor het zetten, en voor het strijken van de mast.

Na deze test heb ik nog wat gerommeld met een blokje (katrolletje) wat de draad op de trommel begeleid. Vervolgens kon de mast weer omlaag omdat de vallen er nog aan moesten. Thuis heb ik mij verloren gezocht naar de fokkeval en de kluiverval. Ik wist zeker dat we die hadden. Het bleek dat deze in het kabelgat lagen. Alles er aan, en de mast weer omhoog. Het begint zo langzamerhand op een zeilboot te lijken

Daarna moest nog het schuifluik er op en de deurtjes er aan, inclusief het nodige hang- en sluitwerk. Ook dat ziet er weer gelikt uit! En, als kroon op het werk hebben we onze stamboek plaquette een mooi plekje gegeven. Ondanks de sneeuw was het een zeer nuttige dag.

 

2e paasdag hebben we wederom volledig aan de boot besteed. Eerst zijn we op pad geweest voor een nieuw toilet. Wel of geen hevelbocht toepassen, thats the question. Wel: lange slangen, kans op verstopping. Niet: Korte slang, dus minder kans op verstopping. we draaien toch de afsluiters dicht wanneer we varen of van boord gaan... Dus: Verzinnen we nog wel. Verder hebben we aan boord nog even de 2e laag primer gesmeerd op de plaats waar het toilet moet komen.

Daarna zijn we thuis aan de slag gegaan om de zwaarden verder kaal te halen, gaten te boren in de nagelbank (voor de korvijnagels) en een "leuterpot" te maken (daarin steek je de lummel van de giek) voor op de nagelbank. Het luik van het kabelgat was ook weer een mooi voorbeeld van wat niet handig is. Deze is nu verbeterd en als de lijm droog is kan deze geschuurd en gelakt worden.

Ook vandaag mogen we niet klagen over de vorderingen, zeker omdat het ook nog eens lekker weer was!

 

Foto's vind je in de albums optuigen, zwaarden en nagelbank.

 

 

 

Ga naar boven