Dordt in Stoom 2014 - Vlootschouw
Binnen de VSRP heeft men de zorg dat er "later" niemand meer om zal kijken naar onze ronde en platbodem jachten. Dat zou zonde zijn, dus moet iedereen weten dat deze schepen bijzonder leuk zijn! Hoe doe je dat? Door te laten zien dat je bestaat. Tijdens een vlootschouw bijvoorbeeld. Al snel hadden we 3 schepen die mee wilden varen: Vollenhovense bol "Die Groene Haeringh, Lemsteraak "t Swarte Schaep DD18" en wij natuurlijk. Helaas bleef het bij 3 schepen en nog meer helaas... de bol was niet op tijd klaar van het grote onderhoud en stond tijdens de vlootschouw nog op de wal.
Met onze bemanning spraken we rond 18:00 af bij de haven om in te schepen en rustig naar het Mallegat te varen. En onderweg natuurlijk lekker te eten. De VSRP vlag in de kraanlijn, de pavoiseerlijn langs de verstaging, Dordt in Stoom vlag in het want... Lijnen los en gaan!
We spraken met de bemanning van de DD18 af dat we elkaar wel zouden treffen in het Mallegat, de verzamelplaats voor deelnemende schepen die WEL onder de brug door passen. Er was daar al een hoop volk verzameld die allemaal mee zouden varen in de vlootschouw. De meesten probeerden aan te melden op marifoonkanaal 8, waar de P1 (politieboot) de vlootschouw coördineerde. Daar ontstond een soort radio chaos. Leuk om te horen. Toen wij er tussendoor kwamen stelden de heren voor dat wij ons eskader (de pleziervaart) zouden leiden. Ons eskader bestond uit motorschepen van de zeilvereniging Dordrecht en omstreken, (de ZDO), schepen van de Koninklijke Dordtse roei- en zeilvereniging (KDR&ZV), Oude glorie, Klassieke scherpe jachten, skiffs en de Wherry's. Aangezien wij totaal geen contact hadden gehad met deze schepen, spraken we af om achter het eerste eskader (de historische visserij met onder andere de zalmschouwen) aan te varen.
Daar ontstond de eerste verwarring: Voorop zou de Luxe Motor "Reinwater" varen, met daarachter de zalmschouwen. Echter dacht iemand (wie precies is niet duidelijk) dat de zalmschouwen voorop zouden varen. Gelukkig hadden wij ook een draaiboek en sloten aan achter de zalmschouwen. Om 20:00 begon het "blazen". Alles wat door stoom of lucht lawaai kon maken deed dat ook. Dus ook onze ietswat overbemeten scheepstoeter.
Vervolgens... Weer verwarring. Op de marifoon: "Reinwater, hier de P1..." "P1, de Reinwater luistert..." P1: "U kunt opstomen richting Groothoofd." Reinwater: "Ik zie niemand voor mij varen." P1: "Dat klopt... U bent het voorste schip". De Reinwater voer voorop, daar achteraan de zalmschouwen en vervolgens wij en vlak achter ons de DD18. Om ons heen voer van alles wat in ons eskader hoorde, maar niet in het draaiboek gelezen had "Van oud naar nieuw en van hout en staal naar kunststof graag." Bij het Groothoofd stond een hoogwerker, met daar in de "speaker" die over alle schepen (of groepen schepen) wat vertelde. Wat een menigte stond er op de kade! Allemaal toekomstig lid van de VSRP en eigenaar van een ronde- of platbodem. Toch?
Toen we het Groothoofd voorbij waren, staken we door richting de Papendrechtse brug om niet midden op de kruising met de Noord te gaan keren. Aan de Zwijndrechtse wal konden we mooi de rest van de vlootschouw bekijken vanaf het water. Wel spannend, want het beroepsmatig druk bevaren water lag nu vol met allemaal bootjes vol toeschouwers. En de beroepsvaart... Die ging natuurlijk gewoon door. Dan zie je maar mooi weer hoe groot en klein prima samen kan, maar ook wat voor een idioten er rondvaren die geen idee hebben hoe dat allemaal zit (tip: Zorg dat je de schipper ziet, dan is de kans groter dat de schipper jou ook ziet).
Hoewel de naam van het evenement anders doet vermoeden, was er een grote variatie in schepen wat deelnam aan de vlootschouw. Uiteraard voldoende stoomschepen, stoombaggermolen, stoom sleepboten, ex marine stoomvaartuigen en veel meer. Dat werd aangevuld met historische visserij door de Vereniging tot Behoud van de Zalmschouw, historische zeilvrachtvaart zoals een tjalk en een klipperaak. Ook was de historische rivier- en motorvrachtvaart vertegenwoordigd met een luxe motor, een beurtmotor, een steilsteven, een spits, een kempenaar en een Rijnaak. Het lichtschip de Noordhinder was ook van de partij, evenals de stadsgraan elevator uit Rotterdam. Uiteraard kan de hedendaagse vrachtvaart niet ontbreken en waren ook een duwstel, een bilgeboot, een veegboot, Rijkswaterstaat, Havendienst Rotterdam en vele anderen aanwezig in de vlootschouw. Kortom: Er is voor meer dan 100 jaar aan vaartuigen voorbij de toeschouwers gevaren.
De brandweer, de havendienst, de KNRM en het Loodswezen verzorgden nog een demonstratie. Hard varen en veel water uit de spuiten is ongeveer de samenvatting van wat wij vanaf het water (tussen de rondvaartboten door) konden zien.
Het was weer een mooi feestje! Er was voldoende lekkers aan boord, het weer zat mee en de aansluitende aanleg borrel was ook erg gezellig.
Opsporing verzocht!
De zoektocht gaat door.
Jammer dat we eigenlijk nog geen steek verder zijn, behalve dan dat we nu een paar werven en ontwerpers van het lijstje kunnen schrappen. ontwerpers over op het lijstje. We hebben al wat foto's bekeken van diverse schouwen, maar niet echt iets gevonden waar net zo veel gelijkenissen in zitten als de VN60. We hebben DE lijst met zeeschouwen van de SSRP, en daar in alle werven en ontwerpers uitgezocht die door te tijd genomen schepen hebben gebouwd die nu in het stamboek staan. Er zijn nu nog +/- 80 werven en 150... Dus: Als je een avondje wilt googlen... Opstellen achter de dranghekken!
Er staat nu een stukje op de site van de SSRP in de rubriek opsporing verzocht.
Ook onze eigen pagina op de SSRP site is ververst.
Als het goed is, verschijnt er ook een stukje in de Spiegel de Zeilvaart.
Terug bij af...
We hebben dus contact gehad met dhr L. Huitema, de man van de Huitema schouwen (en de Barkassen)Leuk wat heen en weer gebeld en gemaild, waarna hij de foto's op onze site bekeken heeft. Helaas kwam hij bij ons terug met dit bericht:
"Ik heb intussen alle foto's bekeken en moet helaas constateren dat jouw schouw niet volgens mijn ontwerp is gebouwd.
Ik heb ook geen kenmerken gevonden in welke hoek je het moet zoeken."
Jammer...
Wij vragen ons nu af hoe het met de VN60 zit. Je zou bijna denken dat dat schip dan ook toch geen Huitema is... Binnenkort maar eens de rubriek "opsporing verzocht" in de Spiegel de zeilvaart vullen.
Een beetje meer duidelijk...
Op vakantie kwamen we de VN60 tegen (zie eerder bericht, uiteindelijk zijn we met de verkoper niet verder gekomen). Deze is inmiddels verkocht, en wij spraken de nieuwe eigenaar. Uiteraard hebben we het schip eens grondig bekeken op gelijkenissen.
De afmetingen Zijn nagenoeg gelijk: 8,50m x 3,30m. Verder hebben we de volgende zaken kunnen bestempelen als identiek:
- Kajuit tot de mast
- Zelfde mastkoker
- Alle loosgaten bij het dek en gangboord zijn verdikt aan de binnenkant van het boeisel. Achter de zwaarden zitten 2 loosgaten naast elkaar, 1 is niet verdikt.
- Ramen zijn nagenoeg het zelfde. deze zitten iets hoger en er zitten schuifluiken voor. (de kajuit zelf is ook iets hoger.
- Het berghout is gemaakt van een kokerbalk. (zelfde maat als bij ons)
- De strijkklampen van de zwaarden zijn op exact de zelfde manier gemonteerd (halve piramide's tegen het boeisel, daar onder een stalen plaat waar de houten klampen aan gemonteerd zijn
- De luiken in het voordek (vooronder en kabelgat) zitten op +/- de zelfde plaats
- Bolders (pijp model) op het voordek zijn op de zelfde manier geplaatst op een gezette plaat
Natuurlijk zijn er ook zat dingen anders. Bijvoorbeeld de zwaarden. Wij hebben gekozen voor bredere zwaarden, en onze kluiverboom is niet topbaar, maar gestoken. En het roer bij ons, dat is van staal. Wanneer je alleen naar het casco kijkt, is er veel het zelfde. Zaken die daar aan zitten kunnen door de jaren heen makkelijk vervangen zijn, zoals bij ons de zwaarden.
De eigenaar wist te vertellen dat dit echt een Huitema is. Tenminste, dat hebben ze hem verteld bij de verkoop. Verder wist hij ook de naam nog waar het schip eerder mee rond gevaren heeft: "Vrouwe Herberta".
Dus.... Toch een Huitema?
Voor ons is het nog niet 100% duidelijk, en willen we natuurlijk ook weten wat het bouwjaar ongeveer geweest kan zijn, en welke werf haar heeft gebouwd.
Dus: Wanneer je ons wat verder kunt helpen, dan horen we het graag!