Het is een vooroorlogse zalmschouw, met kajuit. De romp is vermoedelijk van rond 1910 en is nog geklonken, het onderwaterschip deels vernieuwd. De kajuit is er opgelast na de oorlog, vermoedelijk in de 50, 60er jaren.

 

{gallery}aeolus{/gallery}

Meer foto's


Overzicht van bijzonderheden:

  • Nieuwe zeilen en giek zomer 2008 (betere afmetingen)
  • Onderwaterschip kaal gehaald + opnieuw geconserveerd winter 2008
  • extra bolders, kikkers, ogen etc opgelast, motorophanging verbeterd winter 2008
  • nieuwe gerestaureerde zwaarden 2010
  • nieuwe hardhouten helmstok 2008
  • nieuwe hardhouten vlonders in de kuip 2010
  • zwaardere motor 2011
  • Onderhoud op de wal jaarlijks


Enkele gegevens:

  • Lengte: 7,50m
  • Breedte: 2,20m
  • Doorvaarthoogte: 2,10m (1,60m) / 7,80m
  • Diepgang: 50cm (motor steekt dieper)
  • gewicht: 3 ton (geschat)
  • Werf: Gebr.Geleijns Roodevaart (Moerdijk) (vermoedelijk


Techniek:

  • Motor: 15PK Yamaha, bj 2006, werkschroef
  • Watertank vast: 70ltr
  • Eenvoudig maar functioneel 12v boordnet (Accu wordt geladen door BBM)
  • Accu 75Ah bj2010
  • Radio cd/mp3 speler
  • automatische bilgepomp in de kuip

Stukje historie:

Info van de vorige eigenaar:
Moerdijker zalmschouw gebouwd tussen 1900 en 1930 te Moerdijk bij Geleijns aan de Roodevaart (?) Gevaren in de Bieschbos. In de 2e wereldoorlog, toen de Bieschbos bezet werd door de Duitsers stroomopwaarts gevlucht, richring Arnhem. Daar ergens verlaten langs de Rijn terug gevonden na de oorlog, en omgebouwd. (10cm verhoogd, + kajuit) Spriettuig eraf, gaffeltuig erop. (+/-1950)

+/-2004 grootste deel van vlak + spanten vernieuwd.

2005/2006 nieuwe mast, oude overboord gezeild.

Mei 2007

  • aangekocht, Leiden.
  • Overgevaren naar Rottemeren, direct oude tomos 18pk vervangen voor Yamaha 9.9PK high-trust.
  • Flexibele watertank 50ltr ingebouwd in bb bakskist, met vuldop in de bovenkant van de bakskist

Voorjaar 2008

  • boot overgevaren naar Dordrecht

Zomer / najaar 2008

  • groter tuigage gezocht ivm slecht zeilen huidige tuigage (grz te klein)
  • Tuigage zeeschouw in Friesland opgemeten, te groot. Advies verkoper: Nieuwe laten maken.
  • Nieuw tuig laten maken bij Scaldis sails, andere giek, passend gemaakt.

Winter 2008/2009

  • Op de wal bij de Graaff, ogen, kikkers, bolders etc bijgemaakt, nieuw volledig verfsysteem, over het oude wat nog goed was, daar waar het twijfelachtig was, kaal gehaald (oa +/- ¾ onderwaterschip, voordek / gangboorden volledig. Kuip en kajuit waren nog bijzonder goed)

Winter 2009/2010

  • Nieuwe zwaarden (deels gerestaureerd) 1zwaard af laten werken door timmer bedrijf (kennis) en zelf nieuw (RVS) beslag gemaakt voor beide zwaarden.

Winter 2010/2011

  • Nieuwe vlonders.

Voorjaar 2011:

  • 9.9PK bbm ingeruild voor 15PK, net wat meer vermogen.
  • Nieuwe vaste 70ltr watertank (Kunsstof)

 

Voorjaar 2013 (18 april):

Nieuwe eigenaar!

 

Algemeen:

  • LOA: 7,80
  • BOA: 2,20
  • Totale hoogte boven de waterlijn: 7,40 (excl. Vaan) (7,80 veilige hoogte)
  • Gestreken mast: 2.10m
  • Kruiphoogte: 1,60
  • Lengte mast: 6.26
  • Diepgang zwaard in: +/- 1,50
  • Diepgang zwaard op: +/- 50cm excl. motor
  • Massa: +/- 3000KG

Motor:

  • Yamaha F15C (MHL)
  • 15PK / 11KW (Werkschroef) bj2006 
  • Carterolie: 10W30 1,8 ltr (met. filter wissel) 1,6ltr (zonder filter wissel)
  • Transmissie olie: SAE90 2 yamaha tubes

 Tuigage:

  • Grootzeil: 13m2
  • Fok: 6m2
  • Kluiver: 6m2

Touwwerk:

  • Vallen (piek, klauw, kluiver, fok) /kraanlijn: 5x 14m 12mm gripolene (oid)
  • Katval: 8m 8mm + 5m 12mm gripolene aangeslpits
  • Strijktalie: 12m 12mm gripolene (oid)
  • Grootschoot: 14mm spun poly
  • Fokkeschoot: 14mm spun poly
  • Kluiverschoot: 14mm spun poly


Staaldraad: (stand wand, diversen) RVS AISI316

  • Voorstag:                    1x 5,60m 6mm
  • Zijstagen top:              2x 5,52m 6mm
  • Zijstagen hommer:        2x 4,95m 6mm
  • Gaffeldraad:                 1x 0,55m 8mm
  • Boegstagen:                2x 1,40m 6mm
  • Waterstag:                  1x 1,40m 6mm          
Ga naar boven