Tja... het laatste berichtje is gedateerd van september, toen de zon nog scheen.

Ondertussen ligt de boot onder de wintertent en heeft er al 2 keer sneeuw gelegen. In de tussentijd hebben we niet stilgezeten en zijn er, ondanks de koude, toch behoorlijke vorderingen geboekt!

2014 10 05 032015 01 04 01Na het slopen hebben we natuurlijk eerst de roestige bende ontroest, schoon gemaakt, in de owatrol gezet, nog eens in de owatrol gezet, in de multimarine primer gezet, nog eens in de multimarine primer gezet, in de bilgeverf gezet en nog eens in de bilgeverf gezet. En toen begon het. Eerste bosje raggels, want ja... er moet toch wat grondhout in. Het eerste stukje hebben we geschroefd... Tijdrovende klus, want dat moet je voorboren in het bovenste latje. Hoe we de handel vastkregen was ook nog even knutselen maar uiteindelijk vrij simpel: Latje op het spant, latje achter het spant, schroefie er door en het zit vast. Het volgende deel was makkelijker: Dat hebben we met de tacker allemaal vast gespijkerd.

2015 01 24 02
Tussendoor hebben we ook de handel nog even winterklaar gemaakt, want de vorst zou naar Dordt komen, hij werd al begin december verwacht. En vorstschade... dat willen we niet. Dus nog even een zaterdagje laatste vorstgevoelige spullen van boord, afsluiters doorblazen, antivries er in, antivries in de motor en plee. We zijn er klaar voor!

2015 02 01 05
In januari was al het raggelwerk klaar. Een ochtendje knutselen met de laatste priegels en elektra dingen en toen.... Isoleren. In een dag was al het zorgvuldig aangebrachte raggelwerk verborgen achter een 11 lagen folie en wat schapenwol. Waar vervolgens in 1 dag weer wat raggels overheen werden gemept om nog een dag later het hele plafond al afgewerkt te hebben. Als je het dan over grote stappen hebt....

Nu wordt het weer echt leuk: Mooi zichtwerk maken. Nog 1 of 2 weekenden klussen om de hele romp af te timmeren en dan gaan we aan de inrichting beginnen. De tekening is al weken niet veranderd, het ziet er naar uit dat we voor onzelf besloten hebben dat de huidige tekening de beste is.

Bekijk alle foto's en het ontwerp voor de inrichting in het fotoalbum!

2014 09 27 04"Gratis af te halen: volledig interieur voor zeeschouw van 8,50m met korte opbouw. Authentiek en compleet, zorgvuldig gedemonteerd. Van een oud vrouwtje geweest, altijd binnen gestaan. Alleen lichte gebruiksschade. Helaas zijn er geen bouwtekeningen beschikbaar."

De afgelopen twee weekenden zijn Ferry en ik bezig geweest met het verwijderen van de oude betimmering in de kajuit. De eerste zaterdag was Ferry naar een bijeenkomst van de VSRP, dus heb ik alvast zo veel mogelijk spullen uit de bankkisten gehaald en in het vooronder gelegd, zodat we zondag samen snel aan de slag konden met het slopen van de betimmering.

2014 09 21 14De volgende dag begon het slopen van de betimmering. Omdat het allemaal gammel was (en omdat toch niet alles vastgekit was), ging dat vrij vlot. Jammer dat men het handig vond om bepaalde dingen vast te schroeven van buiten naar binnen...

Aan het einde van de dag was een groot deel van de oude betimmering veranderd in een hoopje brandhout. Gevonden schatten: een tekening en een gulden.

2014 09 27 03Een week later, op 20 september, reden we met een aanhanger naar de boot om al het hout naar de stort te brengen. De kastjes die nog niet leeg waren, bevatten toch weer verrassend veel spullen. Gelukkig waren die toch aardig snel leeg en konden we de overgebleven betimmering er af halen/slaan/schroeven/trekken/scheuren. Het blijft leuk om dingen te slopen :) EN: eindelijk stahoogte!

Net voor sluitingstijd vertrokken we weer bij de stort. Daarna konden we mooi de aanhanger terug brengen om vervolgens een speciaal pakketje op te halen: Ferry had een giant "laser" besteld om te gebruiken bij de betimmering van de boot. Die konden we die zaterdag nog ophalen, zodat we die zondag meteen konden gebruiken om alvast wat lijnen uit ons ontwerp op de boot te tekenen.

2014 10 07 kajuit ontwerpAfgelopen zondag was het dan eindelijk zo ver: We gingen uitmeten of ons ontwerp voor de nieuwe betimmering inderdaad goed zou uitpakken. Ik had wel een simpel plattegrondje van de boot gemaakt (op schaal en met ruitjes-achtergrond), waar we onze ontwerpen op konden tekenen, maar de praktijk is toch altijd anders.

Alleen nog even stofzuigen, alvast wat roest krabben (waarom je geen zeil direct op de bodem moet leggen), weer stofzuigen en daarna kon Ferry zijn nieuwe speelgoed ... uh ik bedoel gereedschap erbij pakken: de kruislaser.

Oh, maar toen lag de boot te ver voorover, omdat er niets meer in de kajuit stond en de meeste spullen nu in het vooronder gelegd waren... Eerst dus weer zo veel mogelijk spullen van het vooronder naar de kajuit verhuizen, zodat de boot zo veel mogelijk 'waterpas' zou liggen (voor zover een boot dat kan ;) ). Dat de kajuitopbouw aan de voorkant iets schuin staat, dat weten we, maar dankzij de "laser" weten we nu ook dat de scheidingswand daaronder (tussen de kajuit en het vooronder) ook schuin naar binnen staat... Details...

Zoals het er nu uit ziet, past onze ideale inrichting in de kajuit en wordt het straks een prachtig interieur!

Bekijk alle foto's in het fotoalbum.

Vetkoord

Na een behoorlijk stuk varen komt het wel eens voor dat er iets versleten is. Soms was dat al voor dat lange stuk, zoals bij ons met het vetkoord...Al sinds de 1e dag druipt er vet uit de schroefas koker, daar waar de as de boot in komt. Langzaam werd dit steeds meer...Tijdens de vakantie begon er af en toe een drupje water uit de schroefas koker te komen. Dat kan 2 dingen betekenen: Er is tijdens het varen te weinig gesmeerd, of het vet komt niet (of minimaal) meer bij het lager, maar druipt gelijk het motorhok in. Bij het aandraaien van de vet pers zag je gelijk vet binnen komen, en bij de schroef was niet veel te bespeuren. Dit viel nog 1 keer op te lossen door de "gland" even goed aan te draaien, maar 1 ding was duidelijk: Het koord was nu echt op.

Vetkoord vervangen is altijd een fijn klusje, zoals sommigen wel weten. Op een of andere manier moet de oude zooi er uit. De eerste 3 ringen lukte wel, maar de laatste was wat lastiger, die was helemaal vergaan en kwam er dus in vele stukje uit.
Verassing: Daarachter zat er nog 1. Die kwam er met de grootste moeite niet uit. Wat nu... Vetpers aandraaien! dan druk je hem er zo uit. En jawel: De laatste kwam er ook uit. En nog 1.
Maakt in totaal 6 stukjes verkoord. De laatste 3 zaten er waarschijnlijk al in sinds de bouw, die waren echt al jaren geleden aan vervanging toe! Zoals met meerdere zaken op onze boot zijn met diverse zaken door de vorige eigenaar wat te makkelijk omgegaan. Zo ook hiermee dus: "we krijgen ze er niet uit, nou dan doen we alleen de voorste 3 stukjes".
Alles goed schoon gemaakt nieuw vetkoord er in, vetpot gevuld (daar kon ook weer bijna 1 kilo vet in) en de boel eens lekker gesopt. Overal zaten blauwe klodders vet die door de schroefas waren rondgestrooid.

Isolatie

Zij die al eens met ons meegevaren hebben of ons  voorbij hebben horen varen weten ondertussen dat wij geen prijs hebben gewonnen voor de stilste motor. Daarnaast is het ook zo'n raar gezicht wanneer je voorbij komt varen met gehoorbeschermers op je hoofd, dus dat moest snel anders. Op het verlanglijstje stond al een tijdje on de boel te isoleren maar dat was voor de vakantie helaas nog niet gelukt. Omdat de dag nog niet voorbij was konden we dit gelijk aanpakken. Gelukkig was ik even langs de Gamma gereden toen ik vetkoord gehaald had, dus de spullen waren aanwezig.
Voor geluidsisolatie is allerlei spul op de watersportmarkt. Er zijn speciale isolatie paketen welke geen oliedamp opnemen, super dik zijn etc. Dat is dan ook weer terug te zien aan de prijs (€37,50 voor een stuk van 100x60cm in een aanbieding). Ook de plaatselijke Gamma verkoopt het een en ander. Het meest gesschikte spul is een noppen mat, 2 platen van 100x50cm (voor €14,49) wat ook bedoeld is om motor compartimenten van auto's te isoleren. Hierop viel dus onze keuze, omdat het nog al een rottig gebeuren is om te isoleren bij ons aan boord.
We hebben dit spul onder het motor deksel en het schroefas luik geplakt, en aa nde binnenkant van het paneel wat de tussen de motor en de kuip staat. De klus was redelijk snel geklaard. Je knipt het spul gewoon met een schaar op maat, en plakt het met de eigen lijmlaag waar je het hebben wilt.
En toen de test...

Geslaagd! in bijna vol toerental kun je elkaar aardig verstaan zonder te schreeuwen. Dat hadden we voor onze vakantie moeten doen...

 

Ga naar boven