Jawel... tussen het laatste bericht en de dag van vandaag hebben we zeker nog wel geklust!

Samengevat:

  • Zwaarden lakken
  • Zwaarden monteren
  • Watertank fundatie
  • Extra watertank


Zwaarden:

Zwaarden bevestigenEen beste klus, toch nog. Met name omdat het zwaard wat gerepareerd is toch nog wat zwakke plekken had die we nog even gevuld hebben met epoxy. Vervolgens hebben we er 4 lagen PP vernis extra van Epifanes op gesmeerd, dat kon mooi in 2 dagen. Na een weekje uitharden konden we aan de slag met nog eens 4 lagen epifanes bootlak. Uiteraard hebben we tussendoor ook het beslag nog even zwart geschilderd. Nog een weekje uitharden... en toen met de Ostara naar de Rottemeren (de steiger van Scouting Cranenborghgroep Bleiswijk) om de zwaarden voor het eerst aan de boot te hangen. Spannend, want we hebben ze er nooit naast gehad en de zwaardbouten zijn (na zorgvuldig meten) een stukje verlengd. Maar toch, er zijn genoeg verrassingen geweest die je vooraf niet kon bedenken.

Maar goed. Zwaarden in de aanhanger, naar de steiger en "kiek'n wat wordt" . Eerst het zwaard aan SB, daarmee lagen we tegen de steiger. Vooraf de achterkant goed ingevet met een waxine lichtje. Dit is een tip van een Lemsteraak schipper, die doet dat ook altijd, loopt lichter en scheelt lakwerk.

Toen dat klaar was, hebben we wat gegoocheld met de piekeval, om daarmee het breede deel van het zwaard bij de boot te houden. Vervolgens de kop over de bout, en.... Het paste! Ring er op, ster er overheen, moer er op, dopmoer er op en klaar!

De andere kant ging net zo makkelijk, en sneller, we weten nu hoe het moet.
Vervolgens kwam de puzzel met de zwaardtalies. 3x anders gemaakt, maar dan heb je wel wat. Alleen het aangrijppunt op de boot moet nog een stukje naar achter, dat zit te veel achter het zwaard.
Die klus is klaar, er kan gezeild worden!


Watertank:
water-koffie-watertankverhaalTijdens de Kaagcup werden we ineens verrast met een lege watertank. Best knap als je met zn 2en (en enkele gast - koffie drinkers) in 2 dagen 84 liter water op zuipt. Dat moest anders. Dus: ruimte opgemeten en er paste nog een tank van 73 liter naast. Uiteraard deze met de nodige accessoires besteld. Toen deze binnen was gelijk een weekend gepland om het ding in te bouwen. Oja, konden we gelijk de fundatie fatsoeneren, want de tank stond nog op het wrakhout van de vorige bewoners. Daarom moest de oude watertank er uit en dus leeg. Kraan open en pompen maar! Toen het slurpende geluid van de pomp klonk DACHT ik dat de tank leeg was. Er zat echter nog minstens 1/3 in de tank... De oude fundatie was schuin... naar de kant waar de aanzuigleiding niet zat. Dus... Blokjes er onder en verder pompen.

Toen de tank echt leeg was deze er uit gehaald, en de oude fundatie gesloopt. En maar gelijk even het vlak goed in de bilge verf gezet, dat mocht wel.
Fundatie timmeren, tank terug, nieuwe tank aansluiten, vullen.... en klaar!
Later nog even een T stuk in de vulslang gemaakt, zodat tijdens het vullen de tanks beide vol lopen via de vuldop. De dubbele overloop tussen de 2 tanks loopt minder snel door dan gedacht. Resultaat: Toch een lekkere plons drinkwater om zonder zorgen op pad te kunnen.

Uiteraard vind je de foto's in het fotoboek in de verschillende albums.

En nu? Varen! En veel.

 

Ga naar boven