Vanochtend is Ellen begonnen met de 2e en laatste laag anti-fouling. Ik ben met de schema's gaan kijken waarom de motor niet start. Het bleek dat de dubieuze rode draad, die niet aangesloten zat op de oude motor, toch een betekenis had. Deze heeft gezeten tussen het contactslot en het startrelais. Volgens het schema moest er een rood-gele draad zijn welke daar aangesloten hoorde te zijn. Van het contactslot naar de aansluitdoos van de motor, en vandaar via een relais naar de startmotor. Eerst de rode draad aangesloten op het relais op de startmotor en op het contact slot. Alles lijkt erop dat het zo heeft gezeten. Spanning erop, sleutel rond, en direct stond onze volvo te knorren van genot. Omdat ik jeuk krijg van losse draden buiten de kabelboom, heb ik de kabelboom eens uitgeplozen. Wat blijkt: De rood-gele draad was aan 1 kant los gemaakt, en aan de andere kant zonder kabelschoen de bechermhuls in getrokken. Deze draad doorgemeten, en bleek prima in orde te zijn. Kabelschoenen er aan, aansluiten testen en... weer draaien. Lopen als een naaimachine. Prachtig. De dubieuze rode draad hangt er nog wel bij. Voor het geval dat...
{youtube}DirkSZzE_aM{/youtube}
Ellen was ondertussen begonnen om binnen de laatste orde op zaken te stellen, zodat we in konden ruimen. Daar heeft zij zich de hele middag mee bezig gehouden (de uitdaging om alle spullen van Aeolus weer een plekje te geven op Ostara), terwijl ik de oude ingewaterde multiplex luiken een beetje gangbaar maakte. Tijd om te vervangen! Dit wordt klus 1 als we in Dordt zijn. Al met al kunnen we nu zeggen dat we klaar zijn om te varen! Weg uit Amsterdam, eindelijk naar huis!
Bekijk de foto's in het fotoalbum.
Vandaag hebben we allebij een snipperdag opgenomen. Op deze manier hadden we een lang weekend om de boot klaar te maken voor 24 augustus, dan gaan we tewater.
We hadden gepland om de motor te plaatsen, en binnen op te ruimen en in te ruimen. Ook moest er nog wat anti-fouling onder de boot gesmeerd worden. Dit goedje zorgt ervoor dat er geen grasmat aan de onderkant va nde boot groeit, of dat er een baard van sinterklaas achter je aan sleept. Ellen heeft daar de ochtend aan besteed, en ik ben begonnen met het inrichten van het motorruim. Afwatering van de kuipvloer in orde maken, koelwater systeem aanleggen, vetpers (om de schroefas te smeren) en grof brandstof plaatsen en aansluiten. Ondertussen was het middag. Die paar dingetjes duren toch wel lang, metname omdat je er eigenlijk allemaal net niet lekker bij kunt (meestal op een boot).
Maargoed, rond 13:00 kwam de havenmeester met de heftruck om de motor er in te tillen. Dit ging allemaal soepel. Er was alleen 1 motorsteun, waar de bevestiging van de motor net niet op paste. Het bleek dus, dat deze altijd al verkeerd had gestaan, en verklaarde ook de gescheurde demper aan de oude motor. Het grote aansluiten kon beginnen.
Brandstof leidingen, koelwater slang, dikke elektra voedingen vanaf de accu, dunne draadjes vanaf het instrumenten paneel etc etc. Rond het avond eten was alles bijna klaar. Ook Ellen was binnen behoorlijk opgeschoten, het rook er weer fris, en het meeste stof was verdwenen. Na het avondeten nog een paar dingetjes afronden en daarna proefdraaien. Hoofdschakelaar om, sleutel in het contact, accesoirestand en de lampjes gingen branden. Doordraaien naar start en.... Er gebeurde niets. Omdat het veel te warm was, en mijn denkvermogen uitgezweet, besloten we om de boel de boel te laten en naar huis te gaan.
Ga voor alle foto's van deze dag (en de andere klusdagen) naar het fotoalbum.
Vandaag hebben we Ostara hier en daar een laagje antislipverf gegeven. We hadden van tevoren bedacht dat we dat op het dek wilden (inclusief de gangboorden) en op het kajuitdak. Dat zijn de plekken waar je wel eens overheen loopt tijdens het (weg)varen of aanleggen.
Toen we begonnen met afplakken van het kajuitdak, ontstond er wel even een dilemma. Doen we het hele dak of vlakken of stroken en hoe breed dan en hoeveel? Je wil dan logisch nadenken en alles zo recht en symmetrisch afplakken op een plek die niet symmetrisch is en al helemaal niet recht. Het is dan de uitdaging om te zorgen dat het er recht uit ziet en uiteindelijk is het ons ook gelukt. Nu zit je er ook met je neus op en zie je iedere millimeter dat iets scheef loopt, maar na verloop van tijd is het gewoon mooi en goed. Uiteindelijk gaat het er ook om dat je niet uitglijdt, maar het is wel leuk als het een beetje netjes is.
Toen het allemaal erop zat, was een groot deel al vrij droog en zag het er ook goed uit. Op een of andere manier ziet het dek er weer een stuk sjieker uit met die iets donkerdere antislip vlakken.
Zie de foto's en oordeel zelf ;)