P7150112Op klusdag 13 ben ik begonnen met het schilderen van het diverse beslag van onder andere de mast en de giek, omdat het nog te hard regende om buitenop de boot iets te doen. Dat was ook deels omdat Ferry met alle aanwezige zeilen een tent had gebouwd zodat hij tenminste nog kon slijpen en lassen. Zo moest er op het gat in één van de houders van de zwaardklampen (dat driehoekige ding) nog een nieuw stuk staal worden gelast. De overige strip staal heeft Ferry eraf geslepen, omdat het alleen maar meer onderhoud verzorgt en volgens ons verder geen functionele meerwaarde heeft.

Later heb ik tussen de buien door, maar soms toch ook maar tijdens de bui, alvast wat roestbulten van de boot gekrabd. Dan zijn de roestplekken alvast opengehaald en duidelijker zichtbaar voor als we gaan borstelen en grondverven. Diezelfde dag hebben we ook even hoog bezoek gehad, namelijk van Marja en Ruud. Ze zagen ons eerst voor zwervers aan, door onze kluskleding, maar uiteindelijk won hun nieuwsgierigheid het en hebben ze in het echt gezien wat voor project we op ons hadden genomen.

P7140089P7140086Vandaag regende het pijpestelen, paardenogen, cats and dogs, het zeek van de lucht, Hoe je het ook wilt noemen, er kwam behoorlijk veel water naar beneden. De klussen die buiten moesten gebeuren zijn dus blijven liggen. Gelukkig was er genoeg te doen.

Ellen is begonnen met het beslag van de giek en de gaffel in de primer te zetten, en de masttop zwart te lakken. Vooral het kaal halen va het beslag was nogal een monniken werk. Ik heb me bezig gehouden met het aansluiten van de watertank. Die kan nu gevuld worden, en getest of alles waterdicht is. Toen dat klaar was, regende het nog stevig, dus heb ik het elektra nagelopen. Er lagen diverse losse draden en kabels. Als ik dat soort dingen zie, krijg ik overal uitslag en jeuk. Dus: Alles open, en meten maar. Gelukkig waren de meeste losse draden loos. Die heb ik er gelijk maar uitgetrokken. Daarnaa eens gekeken hoe met met de rest was, wat wel zou moeten werken. De bestaande verdeling is logisch, dus dat laten we zo. Het lijkt er op of alles kan werken. Echter zijn wel 4 van de 6 schakelaars van het schakelpaneel kapot, dus deze moeten vervangen worden.

Meer foto's in het klusalbum.

P7120071Deze elfde klusdag begon teleurstellend: Het regende hard en Ferry en ik zaten onderweg naar Amsterdam al te verzinnen wat we allemaal zouden kunnen doen als het zo zou blijven regenen. Daarom zijn we eerst langs een 2ehands zaak in botenspullen en -onderdelen gereden, om te kijken of er nog wat bruikbaars bij zat. Er zitten redelijk wat bruikbare spullen bij we in de toekomst kunnen gebruiken als we de dingen gaan aanpakken die nu minder prioriteit hebben (ivm weinig tijd en beperkt budget). Eenmaal in Amsterdam aangekomen waren de grootste buien voorbij en konden we gaan werken aan de buitenkant van de boot.

Ferry had nog genoeg slijp- en laswerk te doen; de nieuwe uitlaat moest er nog in gelast worden, enkele gaten van schroeven dichtgelast en andere dingen wilden we eraf hebben, dus dat mocht de slijptol dan weer doen.

Ik kreeg de nobele taak om het motorruim in te duiken, waarschijnlijk omdat ik de dunste armpjes heb (en niet kan lassen), om de boel op te ruimen zodat Ferry het later goed roestvrij kan maken en schilderen voordat de motor er in gaat.

1342090932626Nu zit er onder de boot een scheg, een hol ding die vol zat met rommel en piepschuim. Door die scheg loopt de schroefas, waardoor het een bijzonder onbereikbaar plekje was om rommel uit te vissen. Gewapend met een lang hoekprofiel, handschoenen en een blikje met 1 platte kant, ben ik de strijd aangegaan met alle rotzooi die erin lag. Het was een lang proces van iedere keer porren om wat piepschuim los te krijgen om vervolgens mijn arm langs de schroefas in de smalle scheg te wurmen, zodat ik iedere keer een handje rommel naar boven kon halen om weg te gooien. Het hoogtepunt van het gevecht (en tegelijk mijn moment van overwinning) was toen er in één keer het laatste stuk piepschuim los kwam van helemaal achterin de scheg. Het was een flink stuk en ik was erg blij dat het stomme ding eruit was.

P7120072In het motorruim en in de banken van de kuip heb ik verder zo veel mogelijk alle roestbubbels losgekrabt en daarna alles gestofzuigd. Het is veel werk geweest en uiteindelijk heb je nog steeds een roestig geheel, maar het is wel een stuk opgeruimder en schoner om in te werken. Nu maar hopen dat Ferry het binnenkort echt kan ontroesten, volsmeren met menie en kan schilderen zodat de motor er in kan.

Wat ik ook hoop dat de komende (klus)dagen het weer net zo mee zit als de afgelopen dagen. Het was allemaal slecht voorspeld, maar uiteindelijk was het toch prima weer! De wind mag iets minder, maar wijzelf klagen niet zo ;) als het droog is, kunnen we echt gaan ontroesten, menie gaan smeren en dan kan de boot eindelijk naar binnen. Dan kan het weer doen wat hij/zij wil, maar dan gaan wij hoe dan ook schilderen en dan wordt het echt mooi!

Ga naar het fotoboek voor meer foto's van deze klusdag.

Ga naar boven