Tja... Koop een boot...
Wat vooraf ging:
Tijdens de tocht van Amsterdam naar Dordrecht, onze eerste tocht kwamen we er achter dat niet alle afsluiters even goed waren en dus niet goed afsloten. Daarom besloten we direct dat we voor de winter nog een dagje "droog moesten" om de afsluiters te vervangen. Tijdens ons 2e tochtje (we zouden naar Hank varen, ivm het Jubileumfeest van scouting Hank) kwamen we er na een uur of 2 varen achter dat er ongeveer 1 liter olie onder de motor lag. Op dat moment lagen we voor een tussenstop in Lage Zwaluwe waar we gezien de aard van het probleem ook gebleven zijn. Op het feestje zijn we wel geweest, de moeder van Ellen heeft ons daar opgepikt.
Voordat we vertrokken wilde ik eerst wel weten wat er aan de hand was, dus startte ik de Volvo. Het drupte langs het carter, van achter de startmotor. Startmotor werd gedemonteerd, en daarachter was niets te zien. Dus draaide ik het oliefilter maar wat aan, om in ieder geval dat uit te sluiten. Daarna starte ik weer onze groene vriend, die wederom begon te druppen, langs dezelfde plek. Dus wederom sleutelde ik de startmotor er af. Toen ik goed keek, zag ik een klein scheurtje in de lak. Ik drukte erop, en er kwam olie uit. Toen flitsten er allemaal vervelende dingen door mijn hoofd. Dit hadden we niet verwacht met een vers gereviseerd blok.
Gelukkig was de verkoper van onze motor bereikbaar, en heeft rond 18:30 ons verhaal aangehoord. Hij adviseerde om voldoende olie in te slaan, rustig naar huis te varen en onderweg regelmatig olie pijlen. Na het weekend zouden we dan verder plannen maken.
Dus, zogezegd, zo gedaan. Onderweg naar huis hebben we ongeveer 1,5 liter olie bijgevuld. We hadden er 8 ingeslagen. Zo als we in de omgeving van Rotterdam zeggen: "Beter mee verlegen als om verlegen" (Voor de critici: In en om Rotterdam worden als en dan nog wel eens verwisseld).
Zoals afgesproken belde ik na het weekend met onze verkoper, welke ik ook wat foto's zou mailen van de schoon gemaakte lekkage. Daarop belde hij terug met de mededeling: "Dit Je hebt garantie, wij staan achter ons product, dus wij gaan dat voor je oplossen. Kom er maar mee terug, we gaan het oplossen." Leuk, motor weer er uit, en naar Hoorn... Uiteraard vroeg ik of ik het zelf kon oplossen als hij mij de juiste spullen zou sturen. Ivm het garantie verhaal zag hij dat niet zitten, begrijpelijk.
Aan het werk...
Daarom besloten wij 5 oktober op een vrijdag vrij te nemen, de afsluiters te vervangen en de motor er uit te takelen.
Op eigen motor voeren wij naar de kraan, om de hoek bij onze haven. Subtiel werd de Ostara uit het water gelicht waarna het gevecht met de afsluiters begon. De eerste 2, die van het toilet (een 3/4" en een 1 1/2") gingen vrij soepel. De grootste van het stel had (hoe kan het ook anders, zie 2e klusdag) vorstschade. De kogel sloot niet goed meer af, waardoor er langzaam weer water in het toiletpotje stroomde. De volgende was de 1 1/2" afsluiter van het kombuis. Deze zat erg vast, op een niet zo makkelijk bereikbare plaats. Na een kleine schermutseling met deze afsluiter, de betimmering er om heen en een iets te grote Zweedse tang zwichtte deze afsluiter toch voor mijn brute geweld. Dit was de 2e afsluiter die niet goed meer afsloot, getuige het water wat niet meer in het spoelbakje bleef staan als de afsluiter dicht was. Dit was een schuif afsluiter, waarvan op de plaats waar de wig in klemt een hoop rotzooi zat (aangroei en roest van de stalen appendages die achter de afsluiter zaten). Wellicht dat deze na schoonmaken gewoon afsloot, maar die gok hebben we niet genomen. De 4e was de 3/4" schuifafsluiter van het koelwater voor de motor. Die was op zich goed, achter zijn deze afsluiters een soort drijfvermogen. Doen ze het niet goed, dan kun je gewoon afzinken. Dus.
Daarna kon de Volvo er uit. Het plaatsen was nog niet zo lang geleden, dus omgekeerde volgorde eruit was niet zo'n probleem. Als laatste nog even met wat olie doeken en poetslappen de olie opgeruimd, het kleine beetje bilge water er uit, en de boel schoon gemaakt met een industrieel ontvet/schoonmaakmiddel. De machine kamer was weer als nieuw, alleen wel zonder motor. Als afsluiter heeft de werfbaas ons naar onze ligplaats gesleept.
De zaterdag er na hebben we de motor naar Hoorn gebracht voor de reparatie. De techneut vroeg of we hem snel weer wilde hebben, of dat hij hem mocht bewaren voor de rustigere periode die in November zou aanbreken. Als de motor klaar was, zou die ook eventueel gedurende de vorstperiode daar mogen overwinteren.
Vervolgens ging 2 weken later de telefoon: "Je motor is klaar". Bij Volvo Penta motoren werden de oliekanalen van buiten naar binnen geboord, waarna de buitenkanten worden afsloten met een aluminium of loden plug met afdichtingsmiddel. Op internet had ik hier al iets over gelezen bij de opvolger van ons blok. Bij ons bleek dit ook het geval te zijn, en was dus snel en makkelijk gerepareerd.
Dus gingen wij op 27 oktober weer met een aanhanger naar Hoorn, om de motor weer op te halen.
Om 14:15 waren we terug in Dordt, en om 14:30 gingen we op "ellebogenstoom" per wrikriem en vaarboom weer naar de kraan. Voor hen die mij voor gek hebben verklaard toen ik de mogelijkheid tot wrikken aan het lassen was: jullie zijn zelf gek. Bij gebrek aan beter (motor) was het prima te doen. Als vroeger vrouw en kinderen een volgeladen tjalk konden voorttrekken, dan kan ik toch zeker wel een schouwtje wrikken? DUS!
Om 15:15 begonnen we, na het weg halen van luiken etc met het terug plaatsen van de motor. We hebben gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om brandstofslangen van de juiste diameter te gebruiken. De oude waren iets te dik, waardoor ze niet netjes op de banjobouten zaten. Om 18:00 was de motor geplaatst, uitgelijnd, aangesloten en kon er getest worden. Na het sluiten van alle luiken konden we terug naar onze ligplaats, maar eerst een klein rondje over het Wantij, gewoon omdat het weer kon. De Volvo ronkte weer lekker, deed wat hij moest doen.