Vandaag zouden eindelijk de mast en giek hun eerste laklaag krijgen! Ik had inmiddels al meerdere dagen staan schuren, de scheuren waren opgevuld met epoxylijm (gemixt met zaagsel voor de kleur) en daarna was de overtollige epoxy weer eraf geschuurd.
Ondanks het vele schuren, ging ik vandaag nog één keer licht schuren met de hand, zodat de mast en giek echt mooi glad zouden zijn voor het lakken. Natuurlijk duurde dat allemaal weer wat langer dan gedacht en uiteindelijk moet je ook de knoop door hakken en zeggen: "Nu is het goed". Je blijft namelijk overal plekjes zien. Het hout is een beetje roodachtig en als je schuurt wordt het eerst lichter en later wordt het weer wat roder. Daardoor zag je iedere keer weer kleurverschil en op die manier kun je bezig blijven.
Ferry maakte voor mij een bakje 2 componenten lak waarmee ik hard aan het werk ging. Het was erg leuk om te zien dat het hout meteen een stuk mooier eruit zag met de laklaag erover. Het glanste niet alleen, maar een kwam echt een mooie warme rode gloed naar voren. Al die dagen dat ik heb staan schuren en tegen het blanke hout heb gekeken, waren nu de moeite waard geweest.
Ondertussen heeft Ferry een gat voor de uitlaat geboord (in het stuk staal dat hij de vorige keer erop heeft gelast) en daarnaast heeft hij zich uitgeleefd met het lasapparaat. In het roer zat bijvoorbeeld een gat op de plek waar waarschijnlijk ooit een vlaggestok houder heeft gezeten. Het leek er op dat die er een keer is afgeslepen en dat het gat toen is opgevuld door plamuur. Heel soms kan het handig spul zijn om een echte krater mee glad te strijken, maar in dit geval was het staal eronder niet goed geconserveerd en toen is het onder het plamuur gaan roesten. Ferry heeft hier een nieuw stuk rond staal aan gelast en het ziet er weer zo goed als nieuw uit.
Ga naar het fotoboek van klusdag07 om de vóór en na foto's te zien van zowel het roer als de mast en giek.