Naar huis!


Ostara te waterOp 24 Augustus was het zo ver: De Ostara ging te water. De avond vooraf hadden we alvast onze spullen aan boord gebracht, en zijn op de grote dag per trein naar Amsterdam gegaan. Het tewaterlaten verliep soepel, en we maakten nergens water. Een fijn gevoel na alle klussen die we gedaan hadden. Ook de motor starrte weer soepel, en kon nu ook lekker blijven draaien omdat we koelwater om ons heen hadden. Ondertussen konden wij de mast en de giek aan boord sjouwen, en nogmaals een rondje langs alle plekken waar mogelijk ongewenst water naar binnen kon komen. Alles bleek in orde, dus konden we het ruime sop kiezen.

Achteruit onder de kraan vandaan, en gelijk straatje keren in smal vaarwater. Leuke eerste actie binnen de eerste minuten achter het roer. Ondanks dat de Ostara een behoorlijk logge dame is, ging deze actie toch een stuk soepeler dan dat dit met de Aeolus ging. Leuke meevaller dus. We voeren de ringvaart van de Haarlemmermeer polder op, en zetten koer richting de Kaag, voor de 1e overnachting aan boord. Bij Aalsmeer keek ik nog eens onder de luiken, en zag wat dieselolie op het blok, en water er onder. Even stoppen dus.

Ellen aan het roerDe diesel olie kwam van een lekkende koppeling op de 2e verstuiver en de ontluchting van het fijn filter. Het water kwam van de koelwater aanzuig aan de motor, waar de slang niet lekker aan sloot. Ook lekte de uitlaat nog een klein beetje. Ondertussen begon het nog even hard
te regenen. Na de bui hebben we de probleempjes verholpen, en vertrokken weer uit Aalsmeer. Onderweg hebben we de mast opgetuigd, die mooi omhoog ging toen we de Kever op draaide.

Zo kwamen we nog voor het donker aan bij het zeeverkenners centrum op de Kagerplassen, voor ons een bekende stek.

Het eerste tochtje was geslaagd. Voor we gingen slapen moest er nog wat geklust worden. Allereerst moesten de naamborden er op, onder het genot van een borrel: Eén borrel voor Neptunus (voor de officiële doop) en één voor ons. Dankzij de harde wind en regen op dat moment, is de borrel voor Neprunus goed verspreid over het water. Ook wilden we nog wat 12 volt aansluitingen maken, voor het opladen van telefoons etc.

Zaterdag voeren we naar Leiden. Wat opviel, was dat de motor wat hoog in de stationair bleef draaien. Het bleek een kleinigheid te zijn: de stelboutjes voor de regelateur waren niet geborgd, dus die draaiden in door het trillen van de motor. We waren al optijd in Leiden, dus konden we nog even onder de douche voordat we naar Wijk bij Duurstede vertrokken (per trein) voor de BBQ voor het 25 jarig huwelijksfeest van een oom en tante van Ellen.


Ostara's naambordZondag wilden we vroeg vertrekken, we waren alleen vergeten dat de brugwachters daar uitslapen en pas om 10 uur de bruggen gaan draaien. Tijd genoeg dus, om wakker te worden, koffie te drinken, de boel klaar te maken, nog eens nalopen etc. Om 10 uur precies vertrokken we richting Dordt. Onderweg geen rare dingen, behalve dat we ontdekten dat het toiletpotje langzaam vol liep met water terweil de afsluiters dicht waren. tot Delft. Voor de Oostpoort brug lag een behoorlijk pak kroos, waar wij in lagen te wachten tot de brug ging draaien. Toen de brug open was, hoorde ik bij het gasgeven een droge brul uit de uitlaat, dat betekend de motor zonder koeling staat. Dus motor stationair vooruit, na de brug gelijk langs de wal, om te kijken wat er aan de hand was. Uiteraard, wierpot tjokvol met kroos. Oja, ook de huiddoorvoer... Even knutselen en we konden weer door. Volgende keer maar wat verder van het kroos wachten. Verder verliep alles soepel, en kwamen we veilig in Dordrecht aan.

 

 

 

Ga naar boven